En flygskatt kommer inte att göra att färre flyger enligt regeringen själva. Så varför då införa den? Svaret är att skatten beräknas inbringa cirka 1,8 miljarder kronor till staten, skriver Rickard Nordin (C).
En flygskatt kommer inte att göra att färre flyger enligt regeringen själva. Så varför då införa den? Svaret är att skatten beräknas inbringa cirka 1,8 miljarder kronor till staten, skriver Rickard Nordin (C).

Centerpartiet fokuserar på verkliga klimatresultat

Vill man nå riktiga resultat med klimatpolitiken är regeringens flygskatt en dålig idé. Om flygbolagen i stället köpte biobränsle för skattepengarna skulle utsläppen minska med 283 500 ton koldioxid, skriver Rickard Nordin (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

    <strong>Rickard Nordin </strong>(C)
    <br> klimatpolitisk talesperson
   </br>
Rickard Nordin (C)
klimatpolitisk talesperson

Sveriges klimatutsläpp ökar enligt SCB:s senaste siffror som kom härom veckan. Regeringens ambitioner stannar tyvärr vid att vara just ambitioner. De lyckade resultat med ökad tillväxt och sjunkande utsläpp som Alliansen levererade är ett minne blott med Miljöpartiet som ansvariga för klimatfrågorna.

Högst på regeringens dagordning står flyget som blivit en symbolfråga och ett smidigt sätt att ducka alla de andra områden som behöver åtgärdas där utvecklingen också går åt fel håll.

Verkliga resultat

Centerpartiet fokuserar på verkliga resultat. Intäkterna från en flygskatt beräknas till cirka 1,8 miljarder kronor. Om flygbolagen köpte biobränsle för de pengarna skulle det räcka till 90 000 ton biobränsle. Då skulle utsläppen minska med 283 500 ton koldioxid. Det är mer än dubbelt så mycket klimatnytta som flygskatten. Nya studier från Nasa säger att med biobränsle kan också höghöjdseffekterna minskas.

ANNONS

Att satsa på biobränsle driver dessutom en omställning mot effektivare motorer och smartare lösningar som hela världen har nytta av. Den enda nyttan flygskatten gör för världen är att Köpenhamns flygplats får fler resenärer. Den hjälper inte Indien, Kina eller USA att minska sina utsläpp. Vi satsar dessutom 500 miljoner på att bygga bioekonomin så att produktionen av biobränsle kan ske i Sverige till schyssta villkor.

Stärker miljöstyrningen

Självklart ska vi inte heller stanna vid biobränslet. Vi vill ge Swedavia i uppdrag att ytterligare stärka miljöstyrningen i landningsavgifterna och ge fler fördelar till flyg som tankar biobränsle. Vi vill också se mer forskning på bättre motorer och minskade höghöjdsutsläpp.

Flygskatten passar regeringens stockholmcentrerade politik. Sverige är ett avlångt land och att bara fokusera på att alla ska sluta flyga är att inte kunna se längre än tunnelbanans sträckning. Vad säger regeringen till de företagare i norra Sverige som måste resa inom landet och inte har tid att sitta två dagar på ett tåg? Vad vill de rekommendera farfar som ska hälsa på sina barnbarn 100 mil bort och inte klarar av att sitta en dag eller två i bilen eller på tåget?

Resandeökningen i andra länder minskas inte med en svensk flygskatt. Det som gör verklig skillnad för klimatet är sådant vi kan exportera både politiskt och ekonomiskt. Våra förslag är sådana. Det är det som är skillnaden mellan Centerpartiet och regeringen. Sverige behöver ett nytt ledarskap som visar vägen och som med tekniken ställer om Sverige och världen.

ANNONS

Rickard Nordin (C)

klimatpolitisk talesperson

ANNONS