Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Flygskatt 2 collage
Lorentz Tovatt (MP), riksdagsledamot

Centerns klimatpolitik håller inte

Centerpartiet låtsas som att det inte finns några problem med den kraftfulla ökningen av flygresandet. Visst är det viktigt att byta bränsle, men det är långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med flygets klimatpåverkan, skriver Lorentz Tovatt (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Lorentz Tovatt (MP), riksdagsledamot

Replik

Flygskatten, 15/2

Det är intressant att se Rickard Nordin (C) argumentera för att effektivitet ska stå i centrum för klimatpolitiken. Centerpartiet har historiskt sett nästan alltid röstat ner effektiva klimatförslag. Så även nu, när de hotar att riva upp flygskatten. Det är inte klimateffekten som styr deras politik, i stället verkar det vara flyglobbyn som dikterar villkoren.

Redan i början av mandatperioden tvingade Centerpartiet, tillsammans med Sverigedemokraterna, regeringen till lägre ambitioner för EU:s klimatpolitik. Därefter har de valt att ta strid mot två av de viktigaste åtgärderna för att klara klimatmålen – skatt på tung trafik och flygskatt.

Gör som flyglobbyn vill

Centerpartiet låtsas som att det inte finns några problem med den kraftfulla ökningen av flygresandet, och hävdar att allt ordnar sig bara vi blandar in lite mer förnybart i bränslet. Det är exakt vad flyglobbyn vill få oss att tro. Forskningen visar på motsatsen.

Visst är det viktigt att byta bränsle, men det är långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med flygets klimatpåverkan. Även om vi år 2030 har ersatt allt flygbränsle som i dag tankas i Sverige med biobränsle, så kommer klimatpåverkan från svenskars totala flygresande att vara lika stor som nu. Biobränslet kompenserar nämligen bara för vårt ökande flygresande.

Bra för flyglobbyn – uselt för klimatet

Att ställa inblandning av biobränsle mot flygskatt som Nordin gör är ett praktexempel på hur partiet väljer politiskt spel framför klimateffektivitet. För att hejda den globala uppvärmningen är det inte tal om antingen eller. Klimatet kräver både och. När Centerpartiet hotar med att riva upp flygskatten i regeringsställning är det också ett hot (eller ett löfte) om att låta flyget vara fortsatt oreglerat till 2023. Bra för flyglobbyn, uselt för klimatet.

Centerpartiet har ofta tvingats backa från tidigare klimatvidriga ståndpunkter. Den höjning av koldioxidskatten som regeringen gjort denna mandatperiod accepteras nu. Frågan är hur man gör med flygskatten. Kommer man fortsätta kämpa för att förhindra att flyget äntligen ska få stå för sina klimatkostnader?

Lorentz Tovatt (MP)

riksdagsledamot

Läs mer om Debatt: Flygskatten
Mest läst