Replik
Som ett eko från Sverigeförhandlingens (SF) fornstora dagar säger de två branschföreträdarna Pia Lagerlöf och Björn Asplund att Sverige inte har råd att säga nej till snabba tåg. Det är lätt att hålla med om att Sverige behöver snabba tåg, men inte omoderna höghastighetståg (HHT) med topphastighet 320 km/h, kosta vad det kosta vill. Det finns snabbare tåg, magnettåget i Shanghai, 430 km/h. Både Kina och Japan bygger nya magnettåg för farter över 500 km/h. Det är snabba tåg som ger tidsnytta för pengarna.
Sänkt budgettak
Regeringen lade i våras ett budgettak på hela HHT, 205 miljarder. Trafikverket (TrV) sänker därför kostnaden för Ostlänken med 11 miljarder. Det ger ett kvalitetsmässigt sämre spår, med sänkt topphastighet från 320 till 250 km/h. Trots denna kostnadssänkning är budgeten på cirka 54 miljarder för Ostlänken redan överskriden.
Den kritik som bör riktas mot TrV är i stället att de inte utreder alternativa linjedragningar som kan spara tunnelbyggen för cirka 20 miljarder och därmed uppnå en rimlig budget på cirka 35 miljarder för Ostlänken. Detta klargjorde jag på Persontrafikmässan nyligen (”Wigblad sågar Trafikverket – You Tube”).
Lagerlöf & Asplund påstår att en färdigbyggd höghastighetsbana ger kortare restider, Göteborg – Stockholm på cirka 120 minuter. De riktigt korta restiderna, cirka 60 minuter, ger magnettåget. Dessutom byggs ju inte höghastighetståget fram till storstädernas centralstationer. Att ha höga hastigheter och blandad trafik är dåligt av flera skäl. Det ger dålig tidhållning, ökar olycksrisken, med mera. Separerade höghastighetsbanor kostar ytterligare minst 100 miljarder.
Ekonomiskt lättsinne
Det ekonomiska lättsinnet hos branschföreträdare hotar det finanspolitiska ramverket och Sverige riskerar att skicka mångmiljardbelopp in i ett svart hål.
Lagerlöf & Asplund vill finansiera satsningen utanför den nationella planen. Detta handlar om att staten ska låna pengar och äventyra statsfinanserna. Just nu pågår en nedamortering av den svenska statsskulden för att stärka det finanspolitiska ramverket, vilket samtliga riksdagspartier var överens om sommaren 2016. Ska Sverige nu frångå detta?
Använd det tidsutrymme som finns för att utreda snabba tåg för 400-500 km/h.
Rune Wigblad
professor Företagsekonomi, inriktning Industriell Ekonomi
Strömstad akademi och lärare vid Högskolan i Skövde