Vi vet att ett stort hinder för många är osäkerheten om att få sitta. Vi vill därför gärna ta tillfället i akt och påminna om att det är viktigt att man tillsammans hjälps åt i kollektivtrafiken och lämnar plats åt de som verkligen behöver den, skriver Camilla Holtet.
Vi vet att ett stort hinder för många är osäkerheten om att få sitta. Vi vill därför gärna ta tillfället i akt och påminna om att det är viktigt att man tillsammans hjälps åt i kollektivtrafiken och lämnar plats åt de som verkligen behöver den, skriver Camilla Holtet.

Alla är välkomna i kollektivtrafiken

På Västtrafiks fordon har vi prioriterade sittplatser som i första hand är till för dig som behöver sitta ombord. Dessa platser gäller inte enbart äldre eller rullstolsburna människor, utan alla som av olika anledningar har svårt att stå upp under resan, skriver Camilla Holtet, Västtrafik.

ANNONS
|

Replik

Osynliga sjukdomar, 8/10

Kollektivtrafiken är till för alla och vi är måna om att den ska fungera så bra som möjligt för alla resenärer. Vi förstår att det kan vara väldigt påfrestande att inte få en sittplats för den som har svårt att stå upp under färd. I synnerhet då det, som du skriver, är omöjligt för andra resenärer att avgöra om du har en osynlig sjukdom och inte automatiskt lämnar plats.

På Västtrafiks fordon har vi prioriterade sittplatser som i första hand är till för dig som behöver sitta ombord. Dessa platser gäller inte enbart äldre eller rullstolsburna människor, utan alla som av olika anledningar har svårt att stå upp under resan. Alltså även för människor med osynliga sjukdomar. Platsen är markerad med en symbol, vilken symbol det är kan variera med vilket fordon det är som kör turen. Ibland är det en käpp, ibland en rullstol eller en gravid kvinna. Det skulle lik väl kunna vara symbolen som ni föreslår. För visst är det så att det kan vara enklare att få en plats om man samtidigt kan peka på och hänvisa till ett klistermärke.

ANNONS

Förbättringar pågår ständigt

Under de senaste åren har vi gjort en rad förbättringar för att underlätta för den som har svårt att ta sig fram. Till exempel har nästan alla fordon lågt insteg för att det ska vara enkelt att kliva på och av. Vi har också förbättrat hållplatsutropen och fordonens yttre utrop, så att de ska vara enkla att höra. Vi har ett kontinuerligt samarbete med olika grupper för att förbättra kollektivtrafiken för så många av våra kunders behov som möjligt. Kampanjen ni driver är viktig och något vi tar med oss i våra framtida informationsinsatser.

För Västtrafik är det viktigt att alla ska känna sig välkomna och trygga i kollektivtrafiken. Samtidigt reser man i mån av plats och vi kommer aldrig att kunna garantera plats ombord. Men då vi vet att ett stort hinder för många är osäkerheten om att få sitta, vill vi gärna ta tillfället i akt och påminna om att det är viktigt att man tillsammans hjälps åt i kollektivtrafiken och lämnar plats åt de som verkligen behöver den.

Camilla Holtet

Västtrafik

ANNONS