Varje undersköterska i staden har utrustats med en mobil enhet. Den mobila enheten är ett datorredskap med hög säkerhet, och kostar därför mer än en vanlig telefon. Göteborg betalar bland annat för licenser för de system man valt att använda för att säkerställa den mycket höga säkerheten.
Ingen skulle komma på idén att ifrågasätta att en tjänsteman har ett kontor (som kostar pengar), en dator (som kostar pengar) och en mobiltelefon (som kostar pengar), men när undersköterskan får ett verktyg i handen som underlättar och gör att hen enkelt kommer åt dagschema, ser att läsa genomförandeplan och kan dokumentera och meddela sig med biståndsbedömare, chefer, samordnare och varandra – då blir det protester!
Kostnaden är 18 000 kronor per anställd, eftersom hela produkten/tjänsten leasas för 506 kronor per månad i tre år.
Kostnaden är 18 000 kronor per anställd, eftersom hela produkten/tjänsten leasas för 506 kronor per månad i tre år. Det staden betalar för är alltså inte enbart mobilen, utan hela produkten, där licenser till säker inloggning och möjlighet att fjärrstyra och hantera en telefon på villovägar ingår i priset, allt för att skydda den sekretessbelagda information undersköterskan numera har med sig.
Personalen registrerar tiden de är hos omsorgstagaren genom in- och utstämpling.
Omsorgstagaren kommer från och med årsskiftet betala för den utförda tiden personalen utför beviljade insatser. I dag betalar man för beviljad tid.
Kvalitetssäkrar omvårdnaden
Göteborgs stad gör en stor satsning på att kvalitetssäkra omvårdnaden och höja personalens yrkesstatus. Att satsningen den här gången handlar om personal i direkt omvårdnadsarbete gör inte satsningen mindre viktig. Tvärtom. Personal inom vård och omsorg värderas ofta lågt, trots att de utför det grundläggande arbetet som är verksamhetens uppdrag.
Det är tråkigt att en del undersköterskor inte ser vinsten och rättssäkerheten i denna satsning. Det är något vi som arbetsgivare skall ta till oss. Varje stadsdel har IT-ambassadörer som gör ett fint arbete med att stödja och implementera det nya arbetssättet.
Hemtjänsten i Göteborgs stad möter framtidens krav och säkerhet med stolthet i det digitala samhället. Vi är inget undantag i samhällsutvecklingen med de digitala lösningarna.
Birger Rikner
enhetschef Hemtjänsten Lundby
Katarina Nylöw
undersköterska/IT-ambassadör Hemtjänsten Lundby