Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Låt oss informera om Västlänken och trängselskatter och därefter låta alla invånare rösta, både i Göteborg och i kranskommunerna. Precis som man gjorde i huvudstaden, skriver debattörerna.

Debatt: Ska göteborgarna köras över ännu en gång?

Det är inte enbart Vägvalet som parti som begär en folkomröstning om trängselskatten i Göteborg utan enskilda göteborgare som är missnöjda med beslutet. Med vår namninsamling är det möjligt för fullmäktige att låta invånarna bestämma om de vill ha en trängselskatt eller ej, skriver bland andra Theo Papaioannou, Vägvalet

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I dag, onsdag den 8 december klockan 11.30 lämnar Vägvalet över drygt 23 000 namnunderskrifter för en folkomröstning om trängselskatten till Göteborgs kommun. Det blir ett smått historiskt tillfälle inom göteborgspolitiken när kommunfullmäktiges ordförande Rolf Lindén tar emot dessa på Gustav Adolfs torg. Det är oss veterligen första gången en sådan manifestation från Göteborgs befolkning lämnats över till kommunen.

1977 blev det möjligt för de valda församlingarna i kommuner och landsting att besluta om lokala folkomröstningar. Uppenbarligen ansåg inte lagstiftaren att det räckte och kompletterade därför kommunallagen 1994 med en möjlighet för fem procent av kommun- eller landstingsinvånarna att kräva lokala folkomröstningar (så kallade folkinitiativ).

De senaste trettio åren har det hållits knappt 100 lokala folkomröstningar i Sverige, men de flesta av dessa har inte sitt ursprung i folkinitiativ. För trots att det har väckts över 80 sådana genom åren är det bara drygt en handfull som de sittande politikerna godkänt. Det är därför intressant att från 2011 stärks möjligheten till folkinitiativ ytterligare. Då kommer det att räcka med att en tredjedel i fullmäktige stödjer kravet på folkomröstning för att den ska bli av (jämfört med dagens 50 procent). Men för att nå dit måste i stället tio procent av invånarna kräva det.

En av avsikterna med ett folkinitiativ måste rimligtvis vara att invånarna ska ha en chans att ändra på ett redan taget beslut genom att få till stånd en folkomröstning. Men de folkvalda politikernas ovilja att bifalla önskemål från befolkningen om folkomröstningar är stor. I frågan om trängselskatten har både Anneli Hulthén (S) och Jan Hallberg (M) tydligt markerat att invånarna skulle bli mer positivt inställda om de bara blev informerade om fördelarna. Bra! Låt oss informera och därefter låta alla invånare rösta, både i Göteborg och i kranskommunerna. Precis som man gjorde i huvudstaden. Litar inte Göteborgs politiker på väljarna?

Ett nej från våra folkvalda väcker omedelbart relevanta frågor. När ska lokala folkomröstningar egentligen hållas? Är de bara till för att lösa upp interna splittringar i de politiska partierna? Det går inte komma förbi misstanken att motståndet mot en folkomröstning beror på rädslan att förlora en sådan. Det är inte enbart Vägvalet som parti som begär en folkomröstning utan enskilda göteborgare som är missnöjda med beslutet.

Ursäkterna om att det inte funnits nog med tid faller på sin egen orimlighet. Tiden mellan första beslut till införandet 2013 spänner över mer än tre år.

I debatten om trängselskatten i kommunfullmäktige 25 november påstod företrädare för ja-sidan att de tog ansvar för framtiden. Nu lämnar vi beslutet om folkomröstning till samma politiker att bestämma. Tar de även ansvar för vår demokrati eller väljer de att köra över göteborgarna ännu en gång?

Theo Papaioannou (VägV)

ledamot i Göteborgs kommunfullmäktige

Anna Irving (VägV)

ledamot i Göteborgs kommunfullmäktige

Tom Heyman (VägV)

ledamot i Göteborgs kommunfullmäktige

Stefanos Papaioannou (VägV)

ersättare i Göteborgs kommunfullmäktige

Carin Sjölander (VägV)

ersättare i Göteborgs kommunfullmäktige

Bild - 2
Mest läst