Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Jessica Bentsen

Debatt: Bilen är en del av lösningen

Debatt Det är med viss förvåning vi på Volvo Cars följer hur Göteborg väljer att profilera sig som en kommun som ser bilen – och därmed bilindustrin – som något negativt, skriver Bodil Eriksson, Volvo Car Group.

I dag presenterar Bil Sweden och Demoskop en bred undersökning om Göteborgarnas inställning till bilen. Den visar att en övervägande majoritet ser bilen som en förutsättning för ett flexibelt liv och för att få ihop livspusslet.

Men när Göteborgs kommun i förra veckan invigde sitt nya representationskontor i EU:s Bryssel delade kommunledningen ut en broschyr som deklarerade att ”mobility management” för Göteborgs stad handlar om att få invånarna att lämna bilen hemma.

Det är med viss förvåning vi på Volvo Cars följer hur Göteborg väljer att profilera sig som en kommun som ser bilen – och därmed bilindustrin – som något negativt, särskilt som detta inte avspeglar kommuninnevånarnas åsikter.

Näst största exportföretaget

Enligt Demoskops undersökning tycker över 80 procent av invånarna att ”utveckling och tillverkning av fordon är en viktig näring/industri för Göteborgsregionen”. 2012 var Volvo Cars Sveriges näst största exportföretag med ett exportvärde på 95 miljarder kronor och landets sjätte största arbetsgivare.

Vi har aldrig förnekat att bilar har en negativ miljöpåverkan. Det är därför vi investerar så intensivt i ny teknik som ska sänka främst utsläppen av koldioxid. 2012 var Volvo bland de biltillverkare i Europa som sänkte sina CO2-utsläpp mest av alla.

En levande stad förutsätter en bra balans mellan kollektivtrafik, gångtrafikanter, cyklister – och bilar. Vi vill tro att detta är något som Göteborgs kommunledning också inser och att marknadsföringen i Bryssel är ett misstag.

Vi ser Volvo Cars som en del av lösningen, inte problemet. Enligt en ny undersökning från Västra Götalandsregionen har industrin – och i synnerhet fordonsindustrin – lika stor ekonomisk betydelse för regionen som för 30 år sedan. Den insikten behöver göras transparent genom hela Göteborgs stads organisation.

Bodil Eriksson

kommunikationsdirektör Volvo Car Group

Bild - 2
Mest läst