Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
47730
Nästan 500 företagare träffades för att mingla på Gamla Ullevi på torsdagmorgonen.

De vägrar lågkonjunktur

Det var en försmak i Gamla Ullevis halvfärdiga mingelrum. Bortåt 500 företagare bytte visitkort i två timmar. Som en medicin mot lågkonjunkturen och en vitamininjektion inför kommande högkonjunktur.
Parollen på rockknapparna, som lockade ett 20-tal företagarorganisationer till torsdagens morgonträff lyder: "Jag motarbetar lågkonjunkturen genom att nätverka".

- Det är människor som gör affärer med människor, inte företag. Vi är här för att göra affärer. Du ska ha med dig 30-40 visitkort efter den här morgonen. Att vi träffats ökar chansen för att det blir en affär när jag ringer jag dig i morgon och inte bara är en av 50 säljare den dagen. Du ger mig tio sekunder, säger Jan Lindblom på initiativtagande affärsnätverket BNI, Business Network International.

Större nätverk förbättrar chansen till affärer, vilket förbättrar chansen till bättre konjunktur lyder tesen. A4-lappar på bröstet visade vilka kontakter deltagarna främst sökte. Många kunde också optimistiskt berätta om nya kontakter, inbokade möten, nya idéer.
- Alla affärer bygger på förtroende. Världen stannar inte för att Volvo stannar, men det är nu du måste jobba. Skapar vi en stark relation nu vet du vem du ska ringa när konjunkturen vänder, säger Robert Palotas från Bracoach.

Maria Hellström, vd på Nessim, och Susan Kristiansen, vd på Dina Försäkringar, fann varandra i mingelröran.
- Man träffar aldrig kvinnliga vd:ar annars, men hade du ringt hade jag lagt på luren, på ett trevligt sätt, sade Maria Hellström.

Hon slogs främst av den positiva stämningen, men hoppades också på arrangörerna samlar ihop och visar vilket resultat morgonen gett. Själv hade hon fått kontakt med ett nystartat eventföretag som hon förhoppningsvis kan hyra ut mattor till, en kund hon antagligen inte hittat annars.

Povel Fagerström, vd för callcenret AG Bell uppskattade att minglandet blivit mer effektivt på grund av kristiderna.
- Folk har inte tid och råd att bara vara trevliga och äta en macka. Man måste vara mer pang på. Många har insett att man inte kan vara en babian och vänta på att kunderna ringer. Man måste jobba på, vara tillgänglig och förändringsbenägen. Justera priser och avtalslängder för att få ett ja. Efter nyår har jag också märkt att fler hör av sig.

Och Lina Petterson på Xtravaganza beskrev vikten av att försöka motarbeta krisen. De första dagarna efter en stor varselnyhet ringer färre kunder till hennes företag, som arbetar med viktminskningsprogram.
- Det blir som en självuppfyllande profetia. Men jag ser inte mörkt på lågkonjunkturen. Jag ser möjligheter. För mig är det att jobba hårdare, annorlunda och utvecklas.
Mest läst