Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

De rödgröna sviker miljöbilsägarna

Parkeringstillstånden för miljöbilar i Göteborg borde avvecklas under städade former där medborgarna får en chans att ställa om. Men det vill inte den rödgröna majoriteten, skriver Theo Papaioannou (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

På sammanträdet i kommunfullmäktige torsdagen den 23 februari behandlades parkeringstillstånden för miljöbilar. Att parkeringstillstånden tjänat ut sitt syfte är nog alla överens om. Varannan bil som i dag säljs i Sverige är en miljöbil och det finns även en statlig subvention som ger skattebefrielse från vägskatt i fem år. Därför beslutade en enig trafiknämnd förra året att miljötillstånden skulle upphöra 30 juni 2015. Men vad nämnden också beslutade, efter påtryckning från Vägvalet, var att nya p-tillstånd skulle kunna utfärdas löpande fram till slutdatum 30 juni 2015. Vilket också gör regelverket enklare för den sökande.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det innebär att om man till exempel köper en ny miljöbil 30 maj 2015 så får man ändå tillstånd till 30 juni 2015. Går ditt nuvarande parkeringstillstånd ut i december 2014 så får du endast förnya det fram till 30 juni 2015. En enhetlig regel som slår likadant för alla miljöbilsägare.

Körde över trafiknämnden

Men något hände med beslutet efter att ha passerat kommunstyrelsen där Miljöpartiet reagerade och fick med sig de övriga rödgröna partierna. Nya eller gamla parkeringstillstånd ska inte beviljas efter 30 juni 2012.

De rödgröna kör över trafiknämndens beslut, som de själva åtta månader tidigare godkände i nämnden. Nu får medborgaren finna sig att den bil som köptes för 1-3 år sedan inte får ett förnyat tillstånd efter 30 juni 2012. Något man förmodligen hade med i kalkylen när man köpte bilen, framför allt om man har boendeparkering i staden. För har man det så är det en ganska stor omställning då den som mest kan kosta 630 kronor per månad.

Har man haft denna typ av subvention så borde den också avvecklas under städade former där medborgarna får en chans att ställa om sig. Därför vore det önskvärt att de rödgröna ändrade sig och lät p-tillstånden utfärdas löpande fram till 30 juni 2015.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

ledamot i trafiknämnden