Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Det är allvarligt att politiska ledningen sätter tak som omöjliggör tillräckliga medel för en modern kollektivtrafik, men det allra värsta är att hyckleriet vältrar över kostnader på sjukvården, skriver debattören.

De rödgröna hycklar om kollektivtrafiken

Socialdemokraterna i regionen svälter år efter år ut kollektivtrafiken i början av varje budgetår och genomför chockhöjningar av biljettpriserna i slutet av året. Så ser taktiken ut även inför 2015, vilket riskerar att drabba sjukvården, skriver Kristina Jonäng (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Gång på gång sätts tak och restriktioner för intäkter till Västtrafik, vilket leder till panikåtgärder i kollektivtrafiken i slutet av varje budgetår. Inför 2011 struntade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i indexuppräkning av biljettpriset, vilket innebär att totalt en miljard kronor dras undan från kollektivtrafiken på några års sikt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Inför omvalet våren 2011 lovade samma politiker enhetstaxa i kollektivtrafiken, vilket hade inneburit en katastrof för möjligheterna att bygga ut kollektivtrafiken.

Inför 2012 chockhöjdes i stället biljettpriserna på Västtrafiks bussar, pendeltåg och spårvagnar. En sådan omsvängning har vi också sett under 2013 då beskedet först var ett tak för biljettprishöjningar som sedan byttes ut mot panikartade försök att höja biljettpriset och slutligen nya ägartillskott till Västtrafik.

Obegriplig ryckighet

Kollektivtrafiken har utsatts för en ryckighet under flera år som är obegripligt för både skattebetalare och resenärer. Främst riskerar denna ryckighet i kollektivtrafiken att gå ut över sjukvården.

Inför 2015 års budget hade vi hoppats på att S, MP och V lärt av misstagen. Men icke! I stället föreslås ett tak för biljettprishöjningar. Sätts tak på biljettprishöjningar minskas möjligheterna för intäkter till Västtrafik. Det blir svårare att sätta in nya bussar, införa högre standard, punktligare bussar och ökad komfort i takt med att resandet ökar.

Det finns en bred överenskommelse att kollektivtrafiken ska fördubblas för att minska utsläppen och rädda klimatet. En sådan kraftig utbyggnad förutsätter att resenärerna betalar mer av varje biljett. Ska pendlare lockas att resa alltmer kollektivt måste Västtrafik få ökade muskler i takt med ökat resande. Fördubblat resande i kollektivtrafiken på kort tid blir omöjligt för skattebetalarna att bära. Resenärer som får tillgång till ett allt smidigare, snabbare och bekvämare kollektivtrafik får vara beredda att betala. Många resenärer kan varaktigt leva utan bil och i stället ta bussen eller spårvagnen. Då blir det fullt möjligt att betala uppåt 6-7 procent per år i högre biljettpris.

Hycklar om kollektivtrafiken

S, MP och V hycklar om kollektivtrafiken. De avstår från att berätta att Västtrafik behöver nya intäkter från resenärerna. Den politiska ledningen låtsas att de vill bygga ut kollektivtrafiken och struntar i obekväma beslut som krävs för finansieringen.

Det är allvarligt att politiska ledningen sätter tak som omöjliggör tillräckliga medel för en modern kollektivtrafik, men det allra värsta är att hyckleriet vältrar över kostnader på sjukvården. En ryckig och icke finansierad kollektivtrafik leder till att resurser smygvägen dras undan från sjukvården. Skattemedel går till friska resenärer på bussen i stället för att nå fram till patienter på sjukhusen. Hoppas att väljarna genomskådar hyckleriet!

Kristina Jonäng (C)

ledamot av regionstyrelsen

Bild - 1
Mest läst