Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    För Emma Landström och Malena Ostwald är designen i fokus och de vill satsa på en ny butik för barnkläder framöver.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    De klarade klädkrisen

    Emma Landström och Malena Ostwalds klädbutik har klarat sig bra trots branschens utmaningar. De öppnade eget för tio år sedan och har sedan dess växt stadigt.

    Det började med att Emma Landström och Malena Ostwalds fick frågan om de ville ta över en butik på Käringön utanför Orust.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Vi sydde och hade en egen produktion, mest stickade plagg och lite mössor, säger Emma Landström.

    Malena Ostwald fortsätter:

    – Och så gick det fantastiskt bra, därför är det elfte sommaren vi är där, säger hon.

    - Vi har inte hetsat fram något

    Sedan dess har de fortsatt att bygga upp sitt eget varumärke för herr och dam, nu även för barn. I dag säljer de även till andra butiker, där de har ett sextiotal återförsäljare.

    – Vi har inte hetsat fram något, utan det här med återförsäljare har blivit till genom att andra har frågat efter oss. Vi har ställt ut på mässor, men det är främst de senaste tre åren som vi sålt till andra, säger Malena Ostwald.

    Mycket har hänt i Göteborg sedan de började. Hösten 2004 öppnade de en pop-up på Andra långgatan för att prova på i Göteborg, 2006 öppnade de vid Artilleriet på Magasinsgatan som då stod inför stora förändringar.

    – Men vi var ju där för tidigt, vi visste om planerna men vi kom för tidigt. Det var knappt någon där men efterhand så öppnade sen Acne, Velour och fler, säger Emma Landström.

    – Det kändes lite som att vi öppnade på en bakgata först. Men det är roligt att ha varit med från början, vi har ju trott på området, säger Malena Ostwald.

    Året därefter öppnade de i en lokal på Vallgatan och den butiken är kvar i dag. Dessutom har de en studio på Kungshöjdsgatan. De sista fyra åren har de anställt andra och växt.

    – Men det kostar också att växa, det är mycket pengar man får ligga ute med. Ny lokal, logistik, lagervaror och personal är några kostnader, säger Emma Lagerström.

    Trots att företaget växer har de hela tiden valt att prioritera att designa. En kombination av hårt arbete, slump och stöd från nära anger de som framgångsrecept.

    – Vi hade ingen konsekvenstänk, vi unga och bara körde på, säger Malena Ostwald. Vårt kvarter ser verkligen ut som att blomstra men alla stora köpcentra ser också ut att öka, fortsätter hon.

    Det finns alltid konkurrens

    Men det finns också utmaningar, och konkurrensen ifrån de stora kedjorna och handeln på nätet finns alltid, menar företagarna.

    Hur mycket gör vädret?

    – Denna veckan var härligt, det är ju en lyx när alla kommer ifrån kaféerna till oss. Januari-Februari är ju inte roligt för handeln, våren och sommaren är ju vår tid. Framförallt eftersom vi har Marintema och säljer mycket på västkusten, säger Emma Lagerström.

    De märker också av under sommaren att evenemangen lockar människor till handeln.

    De nämner förutom turismen också Way out west, sightseeing-tåget Stinsen och större fartyg som lägger till.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.