Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

"De känner trycket från väljarna"

till GP:s trafikreporter Ulf Nyström om riksdagsutfrågningen om vinterns tågkaos.

Trafikverket och SJ utfrågades i riksdagen - varför?

– Politikerna i riksdagens trafikutskott har tröttnat på de ständiga tågförseningarna och de känner trycket från väljarna som är rasande på SJ, Trafikverket och alla andra som är medskyldiga till vinterkasoset på spåren.

Allmänhetens ilska har varit stor mot sena, inställda och havererade tåg. Vems är egentligen felet?

– I första hand politikernas. De är regeringen och riksdagen som beslutar hur Trafikverket skall jobba och hur stora anslagen till underhåll och drift av järnvägsnätet skall vara.

Det är också politikerna som fastställer avkastningskravet på SJ AB, hur stor vinst bolaget skall göra. Och framförallt är det politikerna som bestämmer trafikpolitiken.

Vad har gjorts sedan förra vintern?

– Inte mycket. Trafikverket, SJ AB eller övriga aktörer har inte hunnit, det är så många års försummelser som skall tas igen. Efter åtta milda vintrar var kunskaperna som bortblåsta, snöplogar och snöslungor hade fått rosta sönder och nästan alla möjligheter att smälta bort snö och is på lok och vagnar har försvunnit.

Vad behöver egentligen göras för att svensk tågtrafik ska fungera väl?

– Mer pengar till Trafikverket för bättre spårunderhåll och effektivare snöröjning. Ökad kapacitet i järnvägsnätet med fler dubbelspår och nya mötesstationer. Hårdare krav på entreprenörerna om bemanning, beredskap och insatstider. Bättre fordonsunderhåll, särskilt på X2000-tågen.

Vad säger politikerna?

– Att tågen borde komma och gå i tid. Allianspolitikerna säger att Trafikverket fått höjda anslag och att det räcker. De rödgröna politikerna säger att Trafikverket inte fått höjda anslag och därför borde få det. Men få politiker inser vad Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen och vice ordförande i Branschföreningen Tågoperatörerna, påpekade i trafikutskottet: "Man röjer ingen snö vid skrivbordet". Det behövs mer folk ute på spåren.

Bild - 1
Mest läst