Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 2

Mellan oktober och april står solen för lågt för att ge oss i Norden en naturlig dos av D-vitamin. Bild: Bild: Lisa Thanner

D-vitamin – viktigare än vi trott

Göteborg D-vitamin är viktigare för hälsan än man tidigare trott. I morgon kommer nya råd från Livsmedelsverket. Redan nu slår försäljningen av kosttillskott med D-vitamin alla rekord.

När hösten kommer går det inte längre att lita på solen som D-vitaminkälla. Från oktober till april måste man resa till platser söder om Cypern för att solen ska lyckas ta sig högre än 45 grader över horisonten och skicka iväg de UVB-strålar som sätter igång tillverkningen av D-vitamin i kroppen.

Enligt Livsmedelsverkets undersökning av svenskarnas kostvanor från 2010-2011 får vi i snitt i oss sju mikrogram D-vitamin per dag genom den mat vi äter. Men skillnaden är stor mellan olika åldersgrupper. Unga vuxna har lägst intag av D-vitamin.

På torsdag, den 3 oktober, lanseras nya nordiska näringsrekommendationer vid ett möte i Köpenhamn.

Rådet för D-vitaminintag är nu att även vuxna bör få i sig tio mikrogram per dag, samma mängd som tidigare bara gällde små barn, gravida samt äldre personer. För personer över 74 år rekommenderas dubbelt så mycket, tjugo mikrogram.

– Bakgrunden är att ny forskning visar på positiva effekter av D-vitamin. Hittills vet vi helt säkert att D-vitamin behövs för att bygga upp skelettet, men vi granskar om det även finns andra samband, säger Irene Mattisson, chef för risk- och nyttovärderingsavdelningen vid Livsmedelsverket.

En konsekvens av de nya rekommendationerna kan bli att fler livsmedel kommer att berikas med D-vitamin. I dag finns D-vitaminberikade produkter främst i mejeridisken: mini-, lätt- och mellanmjölk samt margarin. I fet fisk som lax, sill och makrill samt i ägg och kött finns D-vitamin naturligt.

– I Finland använder man sig redan av mer livsmedelsberikning, medan Danmark just nu diskuterar att börja, säger Irene Mattisson.

Hon betonar att det samtidigt är viktigt att inte få i sig för mycket D-vitamin. Överdosering är ovanligt, men den som ligger för högt under lång tid riskerar att få för mycket kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt.

– En riskfaktor är att kosttillskotten ibland innehåller mer D-vitamin än det står på förpackningen. Tyvärr är kontrollen dålig, säger Irene Mattisson.

När GP:s konsumentredaktion i vintras lät ett laboratorium undersöka mängden D-vitamin i några vanliga kosttillskott, upptäcktes stora skillnader mellan det verkliga innehållet och vad som angavs på burkarna.

Förra vintern var det rusning efter kosttillskott med D-vitamin och på många av Göteborgs apotek gapade hyllorna tomma. Hittills i år har statliga Apoteket dubblat sin försäljning jämfört med samma period 2012.

Malin Lindqvist, apotekschef på Apoteket vid Backaplan, får många frågor om D-vitamin av sina kunder. Intresset ökar i takt med att höstmörkret kommer.

– I första hand rekommenderar vi en allsidig kost. Men den som inte äter så mycket fet fisk, och därmed inte får i sig tillräckligt via maten, kan behöva extra tillskott, säger Malin Lindqvist, som sett till att lagret är välfyllt inför vintern.

Eftersom D-vitamin säljs både på apotek och i hälsokostaffärer finns inga uppgifter om den totala försäljningen, men Bertil Wosk, vd för grossistföretaget Holistic, talar om en lavinartad ökning.

– För några år sedan såldes mest kosttillskott med B- och C-vitaminer. I dag rapporterar alla våra återförsäljare att det är D-vitamin som de flesta kunder frågar efter, säger han.

Enligt Bertil Wosk beror ökningen till viss del på forskning som kartlagt D-vitaminets fördelar, men framförallt på den uppmärksamhet de nya rönen fått i media.

NYA NÄRINGSREKOMMENDATIONER

På uppdrag av Nordiska ministerrådet har en arbetsgrupp sett över det aktuella vetenskapliga läget om sambanden mellan det vi äter och olika sjukdomar.

Syftet är att rekommendationerna ska bidra till god hälsa och förebygga bland annat hjärt-kärlsjukdomar, benskörhet, vissa typer av cancer samt diabetes typ 2.

Arbetet har främst inriktats på fett- och kolhydratkvalitet, protein, alkohol, D-vitamin, kalcium, folat, jod, järn och livsmedelsbaserade kostråd och måltidsmönster.

De nya rekommendationerna kommer att finnas på Livsmedelsverkets hemsida: www.slv.se

Mest läst