Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Dålig tajming för taxehöjning

    Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

    När trängselskatten nu införts väntas en sänkning av bilismen. Och i lika hög grad en ökning av resandet med kollektivtrafik både i Göteborg och in till Göteborg från kranskommunerna. Siffror visar att effekten redan första veckan varit tydlig. Med ökningen kommer också en höjning av kollektivresetaxan. De ökningar som redan tidigare aviserats har skjutits upp och därför blir ökningarna de kommande åren extra kännbara.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Det kan tyckas paradoxalt. Ett ökat resande borde resultera i lägre taxor. Med fler som delar en buss eller en spårvagn sjunker rimligtvis kostnaden per resande. Och fler sålda biljetter borde ge ökad vinst för bolaget. Men kollektivtrafiken är till hälften redan är subventionerad av skattemedel. Biljettintäkterna täcker inte alla kostnader därför innebär ett ökat resande också ökade kostnader. Fler tåg, turer och mer personal kostar.

    Frågan handlar om hur mycket som ska betalas via skattesedeln eller av resenärerna. Trots små skillnader mellan blocken har striden bitvis varit hård i regionfullmäktige. Höjningar av priset är hursomhelst oundvikliga. Trots att Västtrafik höjde två gånger med sammanlagt 12,3 procent förra året kommer årets pålägg märkas ordentligt.

    Västra Götalandsregionens kostnader beräknas öka med en miljard kronor om året fram till 2017. Om inte trafiken ska dras ner måste priserna upp. Enligt GP:s bedömningar kan det handla om en sammanlagd ökning på 35-40 procent över fyra år.

    Beslutet om höjningarna har inte med införande av trängselskatten att göra, målet att fördubbla resandet med kollektivtrafik i regionen är gammalt. Men tajmingen är synnerligen olycklig. Det som trängselskatten vill motverka riskerar att uppmuntras av kraftigt höjda kollektivtrafikpriser. Var smärtgränsen går är inte lätt att avgöra. Men med fler turer, bekväma fordon och korta restider står sig kollektivtrafiken väl i förhållande till bilen. Men det vill också att Västtrafik klarar det ökade trycket av resenärer. Västra Götalandsregionens kollektivtrafik är i ett både spännande och känsligt läge. Det har tagits viktiga steg framåt. I slutet på förra året invigdes den förbättrade E45 mellan Göteborg och Trollhättan, som tillsammans med de uppgraderade tågförbindelserna kan få återverkningar ända upp till Dalsland. Göteborgregionens kommunalförbund lovade i samma veva att skjuta till tio miljoner kronor för planeringen av tågsträckan Göteborg-Mölnlycke vilket skulle skynda på en ny angelägen tågförbindelse mellan Göteborg och Borås.

    Det är viktigt att politikerna i regionen slutar träta om skillnader som är hårfina och i stället fokuserar på det viktiga, ett samlat grepp om regionens infrastrukturutveckling. Till exempel statliga pengar till järnvägssträckan Göteborg-Borås.

    GP 7/1 -13