Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bostäder i kranskommunerna och arbetstillfällen i Göteborg ökar pendlandet.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dålig planering förlänger bilköerna

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Många gnuggar sina geniknölar i syfte att lösa trafikträngseln i Göteborg. Däremot verkar inte någon försöka minska behovet av arbetspendling mellan förorterna och Göteborg. Pendlingen sker mest under så kallad rusningstid och det är då trängseln uppstår.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Pendlingstvånget har skapats under några decennier då man inte avstyckade tillräckligt många villatomter inom Göteborg utan nästan bara byggde (alltför få) lägenheter. Många tvingades därför flytta till Göteborgs kranskommuner. Där planerades i sin tur mycket få arbetstillfällen, nästan bara bostäder. Pendlingstvånget är alltså ett resultat av en mångårig planeringsmiss i stor skala.

Den mest effektiva lösningen på Göteborgs trafikproblem består i att se till att ett tillräckligt antal förortsbor ges möjlighet att försörja sig utan att behöva pendla till Göteborg. Det är sent påtänkt men är det i särklass mest kostnadseffektiva och framtidsinriktade som kan göras.

Av olika skäl kommer många att fortsätta att pendla men om möjlighet till försörjning i kranskommunerna ökas så kommer pendlandet att minska.

Ju dyrare resekostnaderna blir ju större blir efterfrågan på arbete inom kort resavstånd. Mest sparar de resande själva men även samhället sparar genom minskad miljöpåverkan, minskat vägslitage, färre olyckor, minskade skattesubventioner av resor, ökad framkomlighet i trafiken med mera.

Arbetsgivarna/företagen kan köpa tomtmark mycket billigare i förorterna än i Göteborg.

Inom cykelavstånd från bostadsområdena finns det gott om byggbar mark. Mycket av det arbete som av tradition utförs i städerna kan med fördel utföras i förorterna.

I ett historiskt perspektiv har alla generationer människor utom de två tre senaste varit tvungna att skaffa sin försörjning inom gångavstånd från sin bostad eller nattlega. Nutida pendlande sker till priset av icke förnybara naturresurser och det är ohållbart i längden.

De största problemen just nu är den gedigna okunskapen om pendlandets totala effekter och att politiker, planerare med flera är så djupt inkörda i gamla hjulspår att de endast försöker åtgärda symptomen och inte ser de bakomliggande orsakerna.

Gör först en beräkning av pendlandets kostnader och publicera sedan resultatet så att alla berörda får ett vettigt beslutsunderlag. Då får vi äntligen en chans att komma ur de förlegade tankebanor som bara leder oss allt längre in i en i längden oframkomlig återvändsgränd.

Opel