Därför stoppar Västtrafik cykelreklamen

Västtrafik har stoppat reklam från cykeltillverkaren Crescent. Anledningen: Reklamen smutskastar enligt Västtrafik deras verksamhet.

ANNONS
|

Trots att affären var i lås stoppade Västtrafik i sista stund Crescents planerade annonspå Västtrafiks bussar.

Anledningen är annonsens budskap.

"Låt dig inte luras av bussbolagens miljöargument. Förra året släppte bussarna ut 30 570 ton koldioxid i Göteborg. Välj ett vänligare alternativ" var budskapet som fick Västrafik att ilskna till.

Västtrafik stoppade annonsen bara några dagar innan materialet skulle lämnas in, en nyhet Resumé var först att rapportera om.

Siffran på mängdenkoldioxid som nämns i den stoppade annonsenskommer från Västtrafiks egen miljöredovisning.

– Några dagar efter deadline för inlämning så hörde de av sig, och då förhandlade vi. Vi sa att vi ju använde deras egna offentliga siffror, 30 570 ton koldioxid per år i Göteborg, men de lyssnade inte på det. Vi blev tvungna att omformulera budskapet som nu kommer vara "ta elcykeln istället", säger Mårten Nydahl, vd på Cycleurope, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Västtrafiks uppger att man på intet sätt är emot att folk använder cykla, men menar att reklamen går emot företagets policy.

– Vi har en policy om säger att reklam på våra fordon inte får ha ett buskap som går emot kollektivtrafiken och Västtrafik. Policyn är ganska tydlig och den har även Wallstreet som säljer för oss och den finns med i alla underlag, säger Lena Johansson vid Västtrafiks presstjänst till GP.

Är det så att ni skäms ni över siffrorna över era koldioxidutsläpp som anges i den stoppade annonsen?

– Nej, det är så att vi har regler som säger att man inte får ha ett budskap som går emot kollektivtrafiken. Sedan beror det på vilken relation man sätter siffrorna till. Sätter man siffrorna i relation till att om alla de som åker buss hade åkt bil i stället, då blir ju siffran ganska låg. Sedan är det ju så att man inte har några koldioxidutsläpp alls om man cyklar, men vi kan tycka att det är lite orättvis att siffrorna inte relaterar det till rätt fordon. Men cykel tycker vi att det är roligt att man annonserar för. Vi tycker att cykel är ett utmärkt alternativ till vår kollektivtrafik, säger Lena Johansson.

ANNONS

Mårten Nydahl påCycleurope menar att syftet med annonsen var att lyfta fram elcykelns fördelar som enligt honom är det miljövänligaste sättet att pendla på.

– Vi anser att elcyklen är det miljövänligaste alternativet till pendling och det är svårt att få fram det budskapet i media, säger Mårten Nydahl.

ANNONS