Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Hjulen har blivit större och större. Långt ifrån alla har plats för dem hemma längre, säger Gunilla Wadstedt som driver en däckverkstad i Gunnilse.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Däckbyte kan bli dyrt - GP jämför priser

    Att byta däck på bilen är ett säkert vårtecken. Men alltfler bilägare avstår från att kräla på marken själva, och låter proffsen göra jobbet. Samtidigt kan däcken lämnas in för sommarförvaring.

    Fortfarande råder lugnet före stormen ute på däckfirmorna. Fram till den 31 mars är det lag på vinterdäck vid "vinterväglag", och först den 15 april måste dubbdäcken vara av.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – I mitten av mars brukar arbetet dra igång på allvar och sen är det vanligtvis väldigt mycket att göra i en månads tid, säger Gunilla Wadstedt på Gunillas Däckservice i Gunnilse i Göteborg.

    Numera vill de flesta kunder slippa att ta med sig hjulen hem när de har fått hjälp med skiftet, och efterfrågan på förvaringsplatser ökar för varje år. Hittills har Gunilla Wadstedt haft plats för 250 uppsättningar däck, men hon räknar med att fördubbla kapaciteten inför årets säsong.

    – Hjulen har blivit större och större, och de kräver sin plats i garaget eller källaren. Långt ifrån alla har plats för dem hemma längre, säger hon.

    GP:s jämförelse av elva olika däckfirmor, visar dock att priserna för byte och däckförvaring skiljer sig stort i Göteborg. Från 500 kronor hos A-däck i Gunnilse till det dubbla hos Euromaster på Gullbergs strand. I genomsnitt kostar det dock drygt 700 kronor för skifte och förvaring under en säsong.

    Hos Gunillas Däckservice kostar det 700 kronor. Då ingår också tvätt av vinterhjulen, så att de är rena när det är dags att sätta på dem igen. Under vinterhalvåret har det samlats skräp och kemikalier innanför fälgarna som riskerar att skadas om smutsen lämnas kvar.

    – Det är nödvändigt att rengöra däcken, och vi har en tvättmaskin som sköter den detaljen. Därefter förvaras däcken i ett mörkt och svalt rum.

    Att förvaringen håller rätt temperatur är viktigt att kontrollera för den som vill lämna in sina däck. 16 grader är den optimala värmen för både sommar- och vinterdäck, förklarar Motormännens tekniker Milos Kosijer.

    – Om det är kallare eller varmare riskerar gummit att torka och ändra struktur. Däckens egenskaper försvinner, säger han.

    Därför ska man akta sig för erbjudanden om att förvara däck i containrar, menar teknikern. Innanför plåtväggarna kan det nämligen bli stekande hett under varma sommardagar.

    – Vi har sett hemska exempel när det gäller containerförvaring. Med höga temperaturer och kondensvatten som hela tiden droppar ner över däcken, berättar han.

    Hur däcken staplas i lokalen kan också vara värt att ta reda på i förväg. Hjulen ska inte travas i högre upplag än bilens fyra hjul. Om de läggs i högar på varandra trycks däcken ihop och blir ovala.

    – Hör även efter vilken form av försäkring verkstan har. Så du har något att hämta ut när det är dags för skiftet till vintersäsongen, tillägger Milos Kosijer.

    Lagen säger att sommardäcken måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men redan under tre millimeter kan det vara fara för vattenplaning på dåliga vägar. På Gunillas Däckservice får de förvarade däcken en översyn inför den kommande säsongen.

    – Vi kollar att mönsterdjupet är okej. Om det är under tre millimeter brukar jag kontakta kunden, berättar Gunilla Wadstedt.

    Under en vårdag i april kan Gunillas Däckservice ta emot 25-30 bilar för däckskifte. De flesta har bokat tid i förväg, men det finns de som stannar till på impuls. Många verkstäder har slopat dropin-kunder under den mest hektiska perioden, men Gunilla Wadstedt tar fortfarande emot dem.

    – Fast risken är stor att det är kö, och att bilägaren får vänta länge på sin tur. Då är det bättre att boka en tid i förväg, säger hon.

    Så här byter du däcken själv

    Parkera bilen på plant underlag. Lägg i en växel och drag åt handbromsen.

    Använd stoppklossar, så att bilen inte flyttar på sig.

    Lätta på hjulbultarna innan du hissar upp bilen. Om du byter ut fälgkorset mot en hjulmutternyckel med hävarm går bytet lättare.

    Använd garagedomkraft för att lyfta bilen.

    Sätt däcken med bäst mönsterdjup bak.

    Fyll på luft i däcken. Om det är för lite luft i däcken ökar rullmotståndet, slitaget och bränsleförbrukningen.

    Tvätta rent vinterdäcken med bilschampo och fälgtvätt. Ta bort eventuella stenar som fastnat i mönstret.

    Märk vinterdäcken med deras placering: höger, vänster respektive fram och bak. Då håller du koll på däckens rotationsriktning. Förvara däcken mörkt och svalt, hängande eller liggande.

    Obalanserade däck ger upphov till vibrationer. Om däcken behöver balanseras, lämna in bilen på en däckverkstad.

    Källa: Motormännen

    FAKTA: Sommardäck

    Efter 31 mars finns det inte längre några krav på att bilen ska vara försedd med vinterdäck. Dubbdäck får heller inte användas efter 15 april.

    Sommardäcken ska minst 1,6 millimeter mönsterdjup.

    Källa: Transportstyrelsen

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.