Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Göteborgs cykelpoliser bevakar cykelbanan på Göta älvbron.

"Cyklister är en fara för sig själva och för andra"

De cyklar på gångvägar, mot rött och mitt i vägen. Listan kan göras lång på trafikförseelser som cyklister gör sig skyldiga till.

– De är en fara både för sig själva och för andra, säger Thomas Åsenlöf, en av Göteborgs två cykelpoliser, och syftar på cyklister som bryter mot trafikregler.

Han och Per-Åke Johansson utgör hela Göteborgs cykelpolisenhet, och är en nagel i ögat på felande cyklister.

– Det cyklar nog omkring 7 000–8 000 cyklister som vi har bötfällt de senaste tio åren här i stan, säger Thomas Åsenlöf.

En vanlig dag bötfäller cykelpoliserna 10–15 personer i timmen. De ställer sig oftast vid övergångsstället vid Ullevi, uppfarterna till Göta Älvbron, på Linnégatan eller i Vasaallén. Här cyklar många på väg till jobbet och många bryter mot någon trafikregel. Ibland medvetet, ibland omedvetet.

Thomas Åsenlöf säger att han har sett en tendens till att bagatellisera brott mot trafikreglerna då man befinner sig på en cykel, något som han tycker är förkastligt.

– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. Cykelreglerna är desamma som övriga trafikregler, säger han.

De vanligaste trafikförseelserna som cyklister gör sig skyldiga till är att köra mot rött och mot enkelriktat. Men här måste även Thomas Åsenlöf hålla med om att det inte alltid är lätt att förstå var och åt vilket håll man kan cykla.

– De flesta ställen är bra, men på några är det lite svårt, där det är dåligt skyltat, säger han.

Andra orsaker till förvirring är de kombinerade cykel- och gångbanorna, nedplockade skyltar och dåligt underhållna cykelvägar. Men inget av detta är en ursäkt för att inte följa trafikreglerna, enligt Thomas Åsenlöf.

De senaste tio åren har antalet cyklister fördubblats i Göteborg och med trängselskatten beräknas de bli ännu fler. Göteborg är enda staden i Sverige där det finns cykelpoliser året runt. Men i jämförelse med städer som Oslo och Helsingfors, som har 64 respektive 50 cykelpoliser, så är Göteborgs två ändå väldigt lite.

Men några fler cykelpoliser i Göteborg lär det inte bli.

– Det finns inga planer på fler cyklande poliser i nuläget. Men de gör ett bra jobb och har fått ner antalet olyckor, säger Thomas Tengskog, chef för Citypolisen.

Thomas Åsenlöf tycker dock att cykelpolisenheten borde prioriteras högre.

– Polisiärt måste man även ta tag i småbrott, om människor inte följer grundreglerna så leder det till att man bryter mot fler och fler regler, säger han.

Så här mycket kostar det att bryta mot reglerna:

Cykla mot rött ljus: 1 500 kronor

Inte stanna för gående på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor

Cykla mot enkelriktat: 500 kronor

Cykla på gångbana/trottoar: 500 kronor

Skjutsa någon på cykeln: 500 kronor

Ringklocka saknas: 500 kronor

I mörker: framlykta eller baklykta saknas/är inte tänd: 500 kronor

I mörker: reflexerna saknas/är bristfälliga: 500 kronor

Vi som cyklat
Mest läst