Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Bild - 2

Cyklandet på frammarsch i Göteborg

Att få fler att cykla står högt på politikernas priolista. Många göteborgare upptäcker också fördelarna med två hjul i stan. För Nils Kristofersson är cykeln både jobb och nöje.

Har du också någon på jobbet som varje eftermiddag försvinner en stund och sedan dyker upp i supermanutstyrsel och konstiga skor? Eller några som mumlar ord som kadens och vevlager tillsammans med likasinnade? Lugn, de är drabbade av cykeltrenden. Och den går inte över.

Nils Kristofersson jobbar som cykelbud tre dagar i veckan vid sidan av sitt arbete som konstnär. Dessutom är han hängiven fritidscyklist.

- Vi har aldrig haft bil i min familj och jag tycker det är kul att cykla.

50 miljoner i cykelsatsning

Fler och fler göteborgare tycker som Nils Kristofersson. Även om de inte cyklar på jobbet, använder de tvåhjulingen för pendling. Under de senaste 20 åren har cyklandet i Göteborg ökat med tio procent. 2009 cyklade 35 procent av göteborgarna minst en dag i veckan under perioden april till september. Men trafikkontoret vill att många fler ska cykla.

- Vi satsar 50 miljoner kronor om året de närmaste åren på cykelbanor, pumpstationer, vägvisning och på kommunikation. Plus extrasatsningar inför trängselskatten, säger Henrik Petzäll, trafikchef.

Han berättar att trafikkontoret nu försöker identifiera målgrupper som inte cyklar i dag men som skulle kunna.

- Framför allt försöker vi nå dem som har cyklat som yngre men slutat. Då handlar det om att tänka på hela kedjan från dörr till dörr. Cykelbanor men också trygg parkering, säger Henrik Petzäll.

Cykelbudslook

Sedan några dagar är Nils Kristofersson pappaledig med dottern Gry, elva månader.

- Jag är lite orolig för hur det ska bli nu när jag inte har gratisträningen på jobbet. Och så har jag precis fyllt trettio, det är väl då förfallet börjar.

Nils tycker om det kroppsliga med att cykla, och att det går fort.

- Jag har alltid gillat kroppssporter, höll på mycket med skateboard tidigare. Och så tycker jag det är kul att meka och optimera cykeln.

För några år sedan såg Nils ut som ett punkigt cykelbud från New York.

– De var stilförebilder. Jag tyckte det var skithäftigt med bromslösa cyklar och sånt. Nu ser jag cykling mer som träning än som poserande, säger Nils med en kärleksfylld blick på dottern.

Han tycker att Göteborg är en ganska säker cykelstad, åtminstone för vuxna. De värsta trafiksyndarna är bilförarna som pratar i mobiltelefon.

– Jag ser flera tillbud varje dag när jag jobbar. Sen kan vara irriterat mellan fotgängare och cyklister också. Man borde upplysa folk om att det är farligt att gå rakt ut utan att se sig för. Markeringarna av cykelbana skulle vara tydligare.

Bättre i Köpenhamn

Under några år bodde Nils i Köpenhamn. Han menar att den danska huvudstaden har en mer utvecklad cykelkultur. Men han börjar se positiva tecken på att nya grupper börjar cykla även i Göteborg.

- Det är fler som har speciella cyklar och där cykeln är en del av outfiten. De cyklar hellre snyggt än snabbt. Den trenden verkar bara växa, säger Nils Kristofersson.

Han gillar själv att fixa med sina cyklar. Nu är det förberedelser för barnstol och senare cykelkärra som gäller. Och Grys första cykel.

– Hon kanske kan ha en cykel om nåt år. En tvåhjuling utan trampor.

Bild - 1
Bild - 3
Bild - 4

Positivt

• Centrum är ganska litet och biltrafiken är måttlig jämfört med andra större städer.

• Mycket snabbare än andra färdmedel om man inte ska långt.

• Cykelbanenätet har byggts ut under senare år. Det finns en cykelplanerare på stadens hemsida, pumpstationer och hyrcykelsatsningen Styr&ställ gör det enklare att välja cykel.

Negativt

• Vädret är nyckfullt. Regnställ och vattenfast mascara är bra.

• Älven är en barriär för cyklisten även om gratis båtskyttel underlättar.

• Cykel- och gångtrafik blandas ofta. Enligt Cykelfrämjandet behöver Göteborgs stad bygga fler cykelbanor för att komma uppåt i rankingen av cykelstäder.

• Använd hjälm. Alltid. Och ljus när det är mörkt.

• Signalera med armen att du ska svänga. Kolla bakåt när du stannar.

• Du är inte fotgängare. Cykla inte på trottoaren.

• Även om Stockholm diskuterar att få cykla mot rött och enkelriktat är det fortfarande förbjudet i Göteborg. Om du ändå gör det: se dig för.

• Akta dig för spårvagnar. De väjer sällan.

• Högersvängande bilar är luriga. Se till att du syns.

Mest läst