Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Countryn får sitt första Polarpris

    Hon blev den första countryartisten att få Polarpriset. Hemma i Nashville gläds Emmylou Harris åt att vara omfamnad internationellt. Lika hedrad är årets klassiska pristagare, den döva slagverksvirtuosen Evelyn Glennie.

    På telefon berättar Emmylou Harris hur lycklig hon är över priset men också över att tidigt ha fått en hängiven publik även utanför USA.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    -Jag vet inte vad Polarpriset betyder för countryn men jag vet vad det betyder för mig. Jag älskar att resa och se nya delar av världen, hade jag inte varit musiker hade det kanske inte varit möjligt.

    Som "glasyren på tårtan" beskriver hon möjligheten att eventuellt få träffa syskonduon Johanna och Klara Söderberg i First Aid Kit under prisgalan i Stockholm i juni. Systrarna, vars låt "Emmylou" är en hyllning till Emmylou Harris och hennes samarbete med Gram Parsons, jublar också.

    -För oss är det hon gör riktig country. Det har själ, och det är historieberättande på högsta nivå, säger Johanna Söderberg till TT på telefon från Australien där First Aid Kit är på turné.

    I stället för att lyfta fram Dolly Parton eller någon manlig countrykollega valde Polarprisjuryn en "Red dirt girl" från Birmingham, Alabama, som Emmylou Harris sjunger i en av sina egna låtar.

    Banbrytande album

    Juryn hyllar hennes stämsång och förmåga att förgylla inspelningar av andra artister, samarbeten som Emmylou Harris själv ser som självklara inslag i sin karriär som aldrig stått i konflikt med det egna skapandet.

    -Det har aldrig varit ett problem, tvärtom har det ena har gått hand i hand med det andra, säger hon.

    Samtidigt som hon sjungit med bland andra Bob Dylan, Dolly Parton och Linda Ronstadt har hon under fem decennier varit en artist i sin egen rätt, vars låtar alltid legat nära den alternativa rockmusiken.

    Med sitt album "Wrecking ball" från 1995 tänjde hon countryns gränser på ett nytt sätt genom att välja producenten Daniel Lanois som tidigare jobbat med bland andra U2.

    Ny syn

    För många är kanske Evelyn Glennie, årets pristagare i klassiska kategorin, ett överraskande val. Men den som kan slagverksmusik vet att hon är en virtuos och nyskapande pionjär som dessutom drivit fram en ny repertoar och därmed också tilltro till just slagverk som soloinstrument.

    Som 12-åring förlorade Glennie nästan all hörsel och har sedan dess utvecklat en ny syn på hela kroppen som resonanslåda och utvidgat öra. Ofta uppträder hon barfota för att bättre kunna känna musikens vibrationer.

    -Höga ljud kan man känna med käkbenen, tänderna och skalpen, och lägre ljud mot bröstet och låren, säger Evelyn Glennie, via Skype.

    Hon menar att alla människor har en förmåga att utveckla sitt hörande genom att använda sina kroppar.

    -Men för att göra det behöver man koncentration, tålamod och fokus. Och det är vad lyssnande handlar om egentligen.