Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Containerhandeln minskade i hamnen

För första gången på fem år minskade containerhandeln i Göteborgs Hamn i fjol, minus fem procent jämfört med 2012. En spegling av en världskonjunktur på tomgång.

Men samtidigt ökade Europatrafiken. Det framgår av att roro-trafiken ökade under 2013. Under fyra år har roro-godset i hamnen minskat. Men i fjol steg det med fyra procent.

I fjol var ut- och inskeppningen av bilar i fritt fall de första sex månaderna, minus 18 procent. Men under senare delen av hösten återhämtade sig bilexporten ordentligt och ökade under de månaderna med 24 procent. Summeringen av 2013 blev därför plus/minus noll, jämfört med 2012.

1,7 miljoner människor reste med färjor till och från Göteborg i fjol. Det är en liten ökning jämfört med 2012. Kryssningssäsongen 2013 var den sämsta på länge. Men alla tecken tyder på att 2014 blir ett rekordår. Bokningarna har aldrig varit i närheten av vad de är inför det här året. 73 kryssningsfartyg har aviserat att de kommer hit, det första kommer 6 april. Uppskattningsvis 120 000 passagerare kommer hit i år med kryssningsfartyg. Signalerna för 2015 tyder på ännu ett bra år för kryssningsturismen.

Den svaga utvecklingen av containertrafiken är inte överraskande med tanke på att världshandeln gick på tomgång under hela fjolåret. Antalet 20-fotscontainrar i hamnen var knappt 860 000 i fjol. 2012 var det drygt 40 000 fler.

Hälften av all råolja till Sverige tas in i Göteborgs Hamn. Men importen av råolja minskade rejält i fjol. Det förklarar större delen av att hanteringen av energiprodukter minskade med åtta procent i fjol.

Mest läst