Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Clepas vd: Antonov godkänns aldrig

Europeiska investeringsbanken (EIB) kommer aldrig att godkänna Vladimir Antonov som delägare i Saab Automobile. Den informationen har EIB:s ordförande Philippe Maystadt gett Lars Holmqvist, vd för Clepa, den europeiska organisationen för underleverantörer.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag har fått beskedet att EIB beslutat att aldrig släppa in Antonov så länge Saab har lån hos EIB.

På torsdagen bekräftade EIB att beslutet togs redan 2009.

– EIB bekräftar att lånet till Saabs FOU-program har givits under förutsättning att Vladimir Antonov inte ges möjlighet att överta ägandet till Saab, säger Pär Isaksson, presstalesman vid EIB, till TT och fortsätter:

– Det här framförde EIB till svenska myndigheter redan i början av projektutvärderingen 2009.


Beskedet Lars Holmqvist fick han från belgaren Philippe Maystadt, var efter en debatt i Almedalen i somras.

– Jag deltog i en debatt arrangerad av Bil Sweden. Då tyckte någon att man skulle släppa in Antonov i Saab för att lösa problemen. Då sade jag att jag tror inte att det är aktuellt på grund av att man har tagit ett beslut. Men för att säkerställa det så kontrollerade jag. Philippe ringde upp och meddelade att det var helt korrekt.

Vilka skäl till beslutet angav Maystadt?
– Inga skäl, och jag frågade inte om varför. Det viktiga för mig är att eftersom många pratar om att om man skulle släppa in Antonov för att lösa problem så uppstår en falsk bild. Men jag vill åstadkomma klarhet så att folk kan fatta klara beslut. Det är ingen idé att sitta och vänta på något som inte kommer att ske. Men varför får banken själv svara på.

Det har spekulerats rikligt om att misstänkt penningtvätt och påstådda kontakter med kriminella skulle vara skälen till att EIB säger nej till Antonov.

– Ingen aning. Det förekommer så våldsamt mycket rykten om alla ryssar. Men jag tycker att det är rätt så ointressant. Det viktiga för oss är att Antonov inte är någon lösning, säger Lars Holmqvist.

Lars Holmqvist och Clepa följer vaksamt utvecklingen med Saab.

– Det är mängder av företag som har stora fordringar på Saab. Det spelar ingen roll om man är stor eller liten, att förlora 40 eller 50 miljoner skapar problem för de flesta företag, säger Holmqvist.

Är EIB:s beslut att inte släppa in Antonov problematiskt i ljuset av det?
– Nej, problemet är av den storleken att det inte hjälper om en enskild person går in, hur rik han än är. Det skulle krävas många miljarder. Det är ingen lösning att en Joakim von Anka går in med en massa pengar. Det grundläggande problemet är att Saab inte säljer bilar. De är skyldiga underleverantörerna och EIB en väldig massa. De är i en situation som jag tror är väldigt svår att lösa.

Lars Holmqvist har svårt att se en framtid för Saab.

– De sålde 28 600 bilar i fjol. Det överlever man inte på i vår bransch.

Vladimir Antonov har känt till EIB:s beslut att inte tillåta honom som delägare i några veckor. Det säger hans svenske talesman Lars Carlström till TV 4 Nyheterna Väst.

– Vi har intensifierat arbetet med alternativa finansieringslösningar och släppt den här processen med att verka för hans godkännande av EIB och svenska regeringen, eftersom den är helt meningslös. Vi har inget hopp om detta längre, absolut inte.

Strategin går nu ut på att helst inom några veckor lösa Saabs EIB-lån. Då kan Antonov bli delägare.

– Jag pratar om kommersiella banker som ska delfinansiera EIB-lånet. Det är flera banker inblandade och meningen är att lösa bort de två miljarderna som EIB-lånet handlar om. Vi måste få bort den politiska styrningen av Saab, annars kommer detta aldrig att gå, säger Lars Carlström till TV4.

I våras förklarade sig Vladimir Antonov beredd att via sitt ägarbolag Convers Group investera en miljard i Saab. Men varken den svenska regeringen eller EIB har godkänt Antonov.

Lars Carlström, som företräder Antonov i Sverige, upprepar nu vad han flera gånger tidigare sagt – att regeringen och EIB motarbetar Saab Automobile AB och hellre ser bolaget göra konkurs än räddas av den ryske affärsmannen.

Har Convers Group fått besked från EIB om att man beslutat att inte godkänna Antonov?
– Nej, det har vi inte fått. Vi har inte fått någon som helst kommunikation från EIB. Däremot har vi via våra regeringskontakter fått bekräftat från tjänstemän hos regeringen att det finns en överenskommelse mellan Anders Borg och EIB:s högsta ledning om att inte godkänna Antonov.

Carlström bekräftar att Antonov givit upp hoppet om EIB. Nu handlar det om att lösa EIB-lånen åt Saab.

– Vi jobbar med kommersiella externa banker som är villiga att träda in i EIB:s ställe. Det är inte via Antonovs banker. Förhandlingarna går bra. Det har varit öppningar de sista veckorna, vilket gör att jag hyser gott hopp om att frågan kan vara löst.

När kan EIB-lånen vara lösta?
– Min förhoppning är att de är lösta inom några veckor. Men det bör Saab kommunicera när det är klart.

På onsdagen meddelade Lars Carlström att Convers Group också hjälper Saab med en finansiering av julilönen till de 1 600 tjänstemännen.

– Där bedriver Saab flera aktiviteter som ser lovande ut. Jag förväntar mig också där att det blir en lösning inom kort. Vi har varit involverade och bistått med våra kontakter och nätverk, säger Lars Carlström.

EIB:s beslut om Antonov var känt av Saab hela tiden men bolaget drev ändå frågan vidare.

Ni har hoppats att EIB skulle ändra sig om Antonov?

– Ja, absolut. Vi fattar inte varför han inte kan komma in, om de skulle kunna berätta det för honom eller för oss så hade det varit till hjälp.

Har EIB sagt till er att de ska undersöka om de kan ändra beslutet, har de uttalat sig så?
– Vi har bara sagt: Ta bort detta kravet. Berätta för oss varför Antonov inte kan komma in som investerare. Och det svaret väntar vi på.

Varför har ni inte berättat att beslutet redan var fattat?
– Beslutet var från början att han inte skulle komma in. Vi har under tiden sett till att han kan komma in.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.