Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Clara Henry är störst i Norden

Hon är bara 20 år men redan Nordens största kvinna på Youtube. Landvetterfödda Clara Henry resonerar kring sin kometkarriär, bloggvärldens dubbelmoral och valet att bli en Jeanne D’Arc av mensen.

Clara Henry avrundar sitt livs första inspirationsföreläsning, där hon inför trettiotalet betydligt äldre kommunikatörer förklarat hur det här med Youtube egentligen fungerar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I takt med att allas outtalade fråga ”Vad är det egentligen en tjugoårig mediestjärna förstått som vi i branschen inte begriper?” successivt besvaras blir åhörarna allt mer storögda.

Det kan verka märkligt att Clara Henry trots sin ringa ålder räknas som en av veteranerna inom sin bransch, men så har intresset för Youtube också ökat markant i Sverige bara under de senaste två åren. Allt fler väljer att överge traditionella blogginlägg för att i stället göra bloggvideor, så kallade ”videobloggar” eller ”vloggar”, som de lägger ut på nätet. 

Själv menar Clara Henry att hennes egen framgång i stor utsträckning handlar om att hon började när företeelsen var ny i Sverige, och att hon haft gott om tid på sig att träna och bli bättre. Samtidigt kan framgången inte enbart förklaras med att hon hade turen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Snarare handlar det om att hon vågat gå sin egen väg och bli en motpol till flertalet andra kvinnliga bloggare och videobloggare som oftast pratar om kläder och smink. I stället gör Clara humoristiska sketcher om allt mellan himmel och jord, även om hon trots sin mångsidighet blivit mest känd för att till synes obesvärat prata om ett av vårt samhälles mest tabubelagda ämnen: mens.

– Av mina totalt 130 olika videor handlar bara åtta om mens, men jag har ändå blivit ”Mens-Clara”. Det beror nog på att det är ett sådant hysch-hysch kring ämnet. Det är många som tycker att jag är äcklig som pratar om det, men jag tycker det är viktigt att mensen avdramatiseras. I skolan var det alltid ett projekt i sig att byta binda så att ingen skulle se det, och jag är så glad att jag inte är tretton längre. Fast jag önskar i och för sig att jag hade varit mensintelligent redan då, säger hon.

Med hundratusentals följare och en målgrupp där majoriteten är tjejer i åldern 12–24 år har Clara Henry möjlighet att påverka hur en hel generation av unga kvinnor ser på samhället och sig själva. När hon gör sina videoinlägg bemödar hon sig därför om att framstå som obrydd och trygg; egenskaper hon tror att hennes målgrupp vill och behöver se. Och hon är dels glad och förvånad, dels beklämd över att hon genom sina inlägg om mens får många frågor från unga tjejer som oroar sig över allt från att de ska förvandlas till monster när de får mens till om de är onormalt tidiga eller sena i utvecklingen.

– De här tjejerna vänder sig till mig för att de känner att jag är den enda som pratar öppet om ämnet. Det är fantastiskt, men samtidigt är jag ju ingen kurator eller skolsköterska. Nu försöker jag hjärntvätta unga att mens inte är något att skämmas för; jag är en Jeanne D’Arc av mensen, säger hon med skämtsam ton.

Clara framhåller att hon själv, liksom många andra unga tjejer, under tonåren tampades med en hackig självkänsla och att hon hade komplex för precis varenda del av sin kropp. Alla bloggar med perfekt fixade tjejer satte därför ytterligare press på henne och fick henne att må dåligt. Så när hon själv började videoblogga var hon fast besluten att inte bli ännu en ”utseendetjej”.

– Visst, för många är detta med kläder och smink ett stort intresse som jag på intet sätt vill förringa. Jag upplever bara att det är så mycket yta i bloggvärlden och att där finns en dubbelmoral. Folk som kommenterar att ”du är vacker som du är” och sedan lägger upp en jättepiffig bild. Jag vill själv inte röra vid det där alls annat än med humor och sarkasm. Jag orkar inte riktigt att vi fortfarande är kvar i att det alltid ska kretsa kring kvinnors utseende, säger hon.

I det avseendet tycker Clara att Youtube är bättre. Att det mer är en samlingsplats för ”outcasts som kanske inte är de coolaste kidsen men som tack vare Youtube kan bli kända ändå”. Lite som Clara Henry själv. 

Den enligt egen utsago ”storkäftade halvbritten” växte upp i Landvetter utanför Göteborg med sin brittiske pappa, halvfinska mamma och två yngre syskon. Och tack vare att hennes pappa har 32 eller 33 kusiner kan hon på klassiskt Clara Henry-vis uppskatta att hon har bortåt 200 sysslingar på Irland, även om hon inte har kontakt med dem alla. 

Visserligen kanske Clara inte direkt var utanför under sin uppväxt, men däremot framhåller hon sin nördighet. Att hon som barn var en plugghäst som älskade att läsa, träna och att vara för sig själv och skriva. Som tolvåring började hon blogga via en egen hemsida, som mestadels innehöll hennes åsikter om livet. På den tiden var drömmen att bli skrivande journalist, och som 14-åring blev hon vid andra försöket antagen som en av reportrarna på Göteborgs-Postens ungdomsredaktion Grafitti.

– Jag blev nog antagen mest för att de ville ha en normal, vanlig tjej där bland alla elvaåriga genier. Det var jättebra skrivträning, och våra redaktörer Lars och Emma var tuffa och lämnade tillbaka våra texter fullklottrade med kommentarer om allt från saker som borde utvecklas till syftningsfel och stavfel. Det gav mig ett försprång inför gymnasiet, säger hon.

Det var som 16-åring Clara gjorde sitt livs första videoblogg och fick mersmak. Under de närmaste två åren fortsatte hon att lägga upp nya klipp lite då och då, enbart för att det var roligt. Det förändrades över en natt när hon under sitt sista gymnasieår publicerade videon Apotekarnes julmust. På bara två veckor gick hon från 14 till 2 000 prenumeranter, och inom en månad hade klippet över 50 000 visningar på Youtube. 

Clara började lägga upp nya videor med allt kortare intervaller. Samtidigt började hon få förfrågningar från olika produktionsbolag och kunde direkt efter studenten flytta till Stockholm för att göra en egen tv-show på webben: Med Clara Henry. En show som blev så populär att hon i år gjorde uppföljaren Häng med Clara Henry, samtidigt som hon även knep prestigeuppdraget som programledare för Melodifestivalens Uppsnack och Eftersnack i SVT Play. För Clara personligen var både den egna talkshowen och programledaruppdraget drömmar som gick i uppfyllelse, och för tv-bolagen var hennes medverkan en strategisk satsning för att locka fler unga tittare.

– En sak som var rolig med Uppsnack och Eftersnack var att det blev en härlig krock mellan Youtube och gammel-tv. Vi hade med en del insprängda videor, där jag skapade humor med hjälp av snabba klipp. Sådana ”jump cuts” tilltalar unga, men många äldre hörde av sig och sa att de tyckte det var fult och konstigt, säger hon.

Claras medverkan i tv har fått många i den äldre generationen att fråga om hon inte borde sluta med Youtube nu när hon fått in en fot på tv. Något Clara bestämt menar är ett feltänk. Även om hon säger sig vara dålig på framtidsspaning tror hon att webb-tv inom ett par år kommer att vara lika stort som vanlig tv, men förklarar att hennes videobloggar på Youtube än så länge fått betydligt fler visningar än hennes program på webb-tv. Så drömmen inom den närmaste framtiden är därför att kunna fortsätta försörja sig på de videobloggar hon lägger upp på Youtube varje måndag klockan 16.00. På så sätt framstår hon kanske som en typisk 90-talist; del av en generation som fått mycket kritik för att de anses tycka att det är viktigare att ha roligt än att jobba. Och som har det som sin centrala livsfilosofi att hitta och utveckla sin egen, individuella talang här i livet. Själv vill Clara Henry dock förtydliga att hon inte är en person som lever efter sådana värderingar. Att hon arbetar hårt och att det mer bara råkat falla sig så att hon fått förmånen att jobba med något hon tycker är roligt.

– Det är en hel del arbete bakom varje videoblogg även om de bara är tre–fyra minuter långa. Det är ju detta jag lever på att göra, det är mitt jobb! Allt börjar med att jag får en idé, och sedan skriver jag ner ett ordagrant manus och lär mig det innantill. Därefter filmar jag mig själv och sedan klipper jag ner råmaterialet till en kort film. Mina videor ger intryck av att vara spontana och improviserade, men i själva verket är jag ett kontrollfreak som vill veta exakt vad jag ska säga och jag är alltid väl förberedd, säger hon. 

Tack vare sitt stora mediala genomslag får Clara regelbundet förfrågningar från olika företag som vill sponsra hennes videoblogg. När hon väl tackade ja var det till att samarbeta med ett företag som tillverkar mensskydd, något hon tycker matchar hennes profil och mensprat perfekt, hon är ju trots allt Mens-Clara. Eftersom hon är van vid att ha fullständig kontroll över innehållet i sina videor blir det såklart en skillnad att nu ha ett företag involverat. 

– Självklart finns det risker med att bli sponsrad, men jag hade aldrig inlett ett samarbete om jag inte skulle få fortsätta att säga mina saker på mitt sätt. Jag är supermån om detta och hade ju pratat om mens oavsett. Därför är det skönt att det är ett företag som rör sig bort från det gamla medietänket och inte vill ha traditionella reklamfilmer. I stället vill de att jag ska köra min egen grej och fortsätta vara mig själv, säger hon.

Samarbetet är relativt nytt, och överlag händer det mycket i Clara Henrys liv just nu. Hon har varken en fast fem- eller tioårsplan, utan vill kunna ta vara på de möjligheter som dyker upp längs vägen. Exempelvis pitchar hon in ett nytt tv-program, arbetar på ett bokprojekt, ska gästa Musikhjälpen och planerar en föreläsningsturné där hon ska åka runt till olika svenska skolor. 

Dessutom letar hon efter ny lägenhet. Hon hade tänkt flytta hem igen efter att ha spelat in Med Clara Henry, men en massa spännande erbjudanden i Stockholm gjorde att hon blev kvar i huvudstaden.  

– I början var det ovant, folk är så himla mycket mer stressade här och mindre öppna. Som när jag råkade armbåga en kille på Ica och förskräckt bad om ursäkt och han inte ens vände sig om. Jag tror det beror på att alla går in i alla hela tiden. Nu börjar jag också bli avtrubbad, men å andra sidan: allt händer här, och jag hade inte kunnat göra det jag gör nu i Göteborg, säger hon.

Mer om:

Namn: Clara Henry.

Ålder: 20 år.

Bor: Stockholm. Född i Landvetter.

Familj: Föräldrar och två yngre syskon.

Förebilder: Linnea Henriksson, Timo Räisänen och Soran Ismail.

Aktuell: Som Nordens största kvinna på Youtube med 287 000 följare, med föreläsningsturné, nytt bokprojekt och humorprogram samt som gäst i Musikhjälpen.

3 VIKTIGA SAKER MED YOUTUBE

Dialog

”Till skillnad från vanlig tv är Youtube så himla grymt för du har alltid en dialog med dina tittare. Du får direkt tummar upp, tummar ner och kommentarer om vad som var kul och mindre kul, och du kan alltid se exakt hur många gånger ditt klipp visats. Detta är enormt viktigt för hur du själv utvecklas. Själv lär jag mig hela tiden av mina följare vad det är jag gör som de gillar. Och så fortsätter jag att göra det.”

Jump cuts

”En jump cut är ett sätt att klippa så att det blir onaturliga hopp i en film. Nästan alla videobloggare ’jumpcuttar’, eftersom det skapar humor och ser estetiskt snyggt ut. Det är ett ungdomligt uttryckssätt.”

Bakgrundsmusik

”I början av min Youtubekarriär använde jag inte bakgrundsmusik alls. Sedan började jag lägga en enda lång låt i bakgrunden under hela videon. Numera lägger jag skitlång tid på att få till bakgrundsmusiken snyggt, eftersom det exempelvis går att förstärka vissa punchlines genom att plötsligt ta bort allt bakgrundsljud.”

Bild - 2
Mest läst