Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    MILJÖ ATT TÄNKA I. Christer Ericsson leder sitt världsföretag från en gammal redarvilla i Göteborg.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Christer Ericsson åter på toppen

    Christer Ericsson är tillbaka som en av de mäktigaste i svenskt näringsliv.Nu planerar han börsnotering av de svenska IT-bolagen.
    I en av de flotta redarvillorna ovanför Götaplatsen har JCE Group sitt kontor. Härifrån leder Christer Ericsson en företagsgrupp med 12 000 anställda världen över och en omsättning på 14 miljarder. Det gör honom till en av de mäktigaste privatpersonerna i svenskt näringsliv.
    Christer Ericsson visar runt inne i sammanträdesrummet som ligger i matsalen på den gamla redarbostaden från 1917 där även SKF:s grundare Sven Winqvist en gång bodde. Den praktfulla takmålningen lät Ericsson skrapa fram ur det fula gipstaket efter att ha studerat ett gammalt foto från matsalen. Kanske säger det något om hans talang för att hitta dolda värden.

    Ett kvartssekel efter Consafe-konkursen är Christer Ericsson tillbaka på toppen. På sjuttiotalet var han omskriven som sjökaptenen som gick i land och blev stenrik på bostadsplattformar för oljeindustrin. 1985 föll Consafe och han betraktades som uträknad.
    Men Christer Ericsson kom igen. Han köpte skog i Chile där han också byggde hus och drev sjukhus. I Storbritannien gav han sig åter in i offshoreindustrin.

    Nu är han god för miljarder och skapar åter dramatik i det västsvenska näringslivet. Han köpte 30 procent av aktierna i börsbolaget Semcon, vilket ledde till en maktkamp med förre styrelseordföranden Christian W Jansson. Nu har Ericsson avpolletterat Jansson och tillsatt Kjell Nilsson som ny vd efter Henrik Sundh.
    - Man kan inte ha en vd i ett bolag som bor i Stockholm och som skall resa hem nästan varje kväll när resten av ledningen jobbar sena kvällar. Det är viktigt att man i en sådan situation agerar snabbt så att inte hela organisationen tror att det är "easy going" som gäller.

    Konsultbolaget Caran fick nyligen Christer Ericsson som ägare. Efter det köpet jobbar 8 500 personer i JCE:s svenska verksamheter.

    Vad vill du uppnå med ditt ägande?
    - Jag vill med Sverige som bas bygga upp en internationell framgångsrik verksamhet. Min enkla idé är att föra ut i världen det som vi är bra på i Sverige. Vår senaste satsning - utveckling av fordon, personbilar och tunga fordon, är vi verkligen bra på i vårt land. Nu skall denna kompetens föras ut i världen så att vi blir än vassare och effektivare mot även våra svenska kunder.

    Hur kommer det sig att du satsar på just Västsverige?
    - Beslutet har tagits på helt kommersiella grunder. Nu råkar det vara så att nästan 50 procent av dem som sysslar med fordonsindustrin - alla led inräknade - finns här och det är ju bara trevligt.

    Hur ser du på framtiden för västsvenskt näringsliv?
    - Vår satsning nu på teknikkonsulter i västra Sverige gör ju att vi tror starkt på denna bransch. Fördelarna är att svenska ingenjörer har ett utomordentligt gott rykte utomlands. Det är de svenska ingenjörerna som ligger bakom framgångssagor som SKF, Volvo och Autoliv.

    Kan vi minska beroendet av fordonsindustrin?
    - Jag håller inte med om att vi skall göra Västsverige mindre beroende av fordonsindustrin. Vi skall se till att vi som verkar i denna sektor ökar vår kundkrets ute i världen. På så sätt bli vi mindre sårbara om fordonssektorn får en "förkylning" här hemma.

    Finns det en Göteborgsanda?
    - Jag vill vara ärlig och säga att vi skall inte överdriva värdet i det, om det nu finns någon speciell göteborgsanda. Alla framgångsföretag och regioner håller på sitt och det skall man respektera. Men visst, som göteborgare eller alingsåsare, behöver man aldrig skämmas.

    Hur skulle du vilja beskriva dig själv som maktspelare?
    - Jag är ingen maktspelare. Jag är en entreprenör som startat många miljardföretag från noll.

    Kan du tänka dig fler företagsförvärv?
    - Jag gärna, jag har inget emot att finna ett nytt FTG, Forest Technology Group i Vänersborg. Etta i världen på flistuggar och etta i Skandinavien på skogskranar till mobila fordon. Vi vill nu starta tillverkning i Brasilien för att nå den sydamerikanska marknaden på 300 miljoner människor.

    Du investerar i svenska företag. Tidigare har du uttryckt skepsis över det svenska näringsklimatet. Ser du annorlunda på det i dag?
    - Notera att jag vill med svensk bas växa ute i världen. Det är vad jag hållit på med i hela mitt företagarliv. Sverige är trångt och en alldeles för liten marknad. JCE måste göra som våra svenska flaggskepp: expandera ut i världen och dra hem jobb och pengar till Sverige.
    - Kom ihåg detta när vi gnäller på att en vd har 10 miljoner i lön och leder ett företag som drar in kanske miljarder i skatter och sysselsätter 30 000 anställda internationellt och som bidrar till Sveriges välstånd.

    Har du planer på börsnoteringar?
    - Några av de här verksamheterna kommer att börsnoteras. När det gäller offshore ligger Oslobörsen närmast till hands.

    Och den svenska börsen?
    - Hela vår it-satsning.Vi utesluter inte att det händer något där.

    Hur ser du på Consafe-konkursen så här ett kvartssekel efteråt?
    - Man kan bara beklaga vad som hände. Jag är övertygad om att Consafe i dag hade varit ett företag med ett marknadsvärde på minst 50 miljarder om inte staten dragit ur pluggen och sagt upp lån.
    - Prosafe som jag tog initiativ till 1998 och bestod av de gamla consaferiggarna jag hade råd att köpa tillbaka har i dag ett börsvärde på cirka 30 miljarder. Tänk vad jobb i regionen detta hade skapat.

    Vad var det som gjorde att du kunde komma tillbaka?
    - En okuvlig vilja och en fullkomlig övertygelse om att de som sa att oljeutvinning till havs är inget att satsa på hade fel.

    Du har talat om att exportera svenskt kunnande när det gäller fordonsdesign. Hur ska det gå till?
    - Genom att erbjuda våra tjänster till marknaden utanför Sverige. Semcon har redan lyckats med att få de tyska tillverkarna som sina kunder. Det kommer fler internationella uppdrag vågar jag utlova.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.