Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Philip Jalmelid gör rollen som ryske Anatolij och Anders Eljas är tillbaka som dirigent.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Chess in concert | Scandinavium, fredag

    Konsert, Scandinavium

    Konsert, Scandinavium

    Gunilla Backman, Sarah Dawn Finer, Anders Glenmark, Philip Jalmelid, Johan Schinkler

    Chess in concert

    Publik: 4073

    Bäst: Helheten, allt sitter där det ska.

    Sämst: Storyn är helt enkelt inte så värst skoj, vi får den bitvis berättad via Molokov. Det hjälper inte.

    "Vilken musik, jag blir helt berusad av den här musiken." Kvinnan bakom mig i paus sätter fingret på känslan. Farhågorna om en skrällig ljudbild där detaljerna drunknar i helheten, som rapporterats från andra hockeyarenor som Chess in concert bevistat de senaste veckorna, sveps iväg från första stund i Scandinavium på fredagskvällen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Ljudet sitter perfekt och körens tryck i kombination med orkesterns alla dimensioner utgör en fantastisk fond åt de begåvade sångsolisterna. Det fina ljudet håller i sig hela vägen, vi hör allt från den spröda ljusa flöjten till Per Lindvalls trummor och Lasse Wellanders lekande gitarr, förutom vid ett par tillfällen då kraften från kör och orkester dränker den stabilaste av stämmor.

    Storyn i musikalen Chess med kärlek, schack och oförutsägbara omständigheter i spelet mellan öst och väst känns visserligen överfört till dagens politiska läge fortfarande aktuell. Men storyn är inte musikalens styrka. Nej, det är låtarna vi älskar och just därför är konsertversionen av Chess det allra bästa sättet att uppleva den, nu med Stockholm concert orchestra, körerna Stockholms musikgymnasiums kammarkör och Helene Stureborgs kammarkör – alla under ledning av Anders Eljas, som verkar vara på ett strålande humör från första stund. Man kan dock konstatera att orkestermusiken klarat åren bättre än partierna med "rock"-tema.

    Chess slog igenom med dunder och brak i våra kassettbandspelare, skivspelare och radioprogram i mitten av 80-talet. Det är länge sedan, men Björn Ulvaeus, Benny Anderssons och Tim Rice musik går lätt ut på paradgatan även i dag och visst minns vi varje ord och vändning i många av sångerna. De har helt enkelt satt sig i vårt musikaliska blodomlopp. Och vi får leverans. Allt är rätt i tid, exakt på kornet.

    Det är roligt att kunna konstatera att alla inblandade är proffsigt säkra, nästan allt sitter precis som det ska. Vi får en fantastisk I know him so well av Gunilla Backman och Sarah Dawn Finer. Backman, med sin säkra tolkning som amerikanska Florence och Dawn Finer, vars vackra, karaktärsfulla röst passar perfekt till ryska Svetlana. Och Philip Jalmelid som ryske Anatoly har säkert till leda läst jämförelser med Tommy Körbergs Anthem, men det är svårt att nämna den låten utan att andas Körberg. Men – Jalmelid går ut och trycker till den så att vi far ända in i sargen och han behöver alls inte se sig över axeln efter någon annans version av låten. Den obligatoriska ståpälsen infinner sig också, i mitt fall på "borders".

    På många sätt är uppställningen i konsertversionen av Chess en skön mix av Chesshistoria och Chess för 2000-talet. Konsertversionen bär många spår av åttiotalets musikalverk: Anders Eljas är tillbaka som dirigent, Anders Glenmark som gör amerikanen Freddie körade på Chess originalalbum samt sjöng refrängen i One Night in Bangkok (det är hans låt i konsertversionen också, en av hans bästa under kvällen). Från urpremiären av Chess in Concert i London 1984 återvänder också musikerna Svante Persson, Per Lindvall, Lasse Wellander och Peter Ljung. Från Göteborgsoperans uppsättning av Chess (2012/13) plockas Philip Jalmelid och den imponerande basen Johan Schinkler som schackcoach Molokov.

    Vi är några som kommer ha svårt att släppa de här låtarna de närmaste dagarna. Om ni andra nu skulle höra oss nynna så vet ni varför.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.