Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Chattande robotar sköter marknadsföringen

Under ett besök i Silicon Valley förstod Axel Hellström och Oliver Young att chatbottar var på väg att bli en het global AItrend. Sedan har det gått snabbt. Med bolaget Dialogtrail vill de hjälpa andra företag att marknadsföra sig via Messenger.

En chatbot är kortfattat en robot som kommunicerar med människor via en chat. Roboten är ett sätt att applicera den växande kunskapen om artificiell intelligens, AI. Ett exempel på hur det kan fungera är kinesiska Wechat som lanserades av Tancent 2011 och har nästan en miljard användare i Kina.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Wechat är kinesernas app för i stort sett allt. Det är motsvarigheter till Blocket, Swish, telefoni, onlinespel, sociala nätverkstjänster och en massa annat i en och samma app. Wechat jobbar också med marknadsföring via chatbottar i sociala medier. När vi förstod att Facebook vill göra Messenger till en västerländsk motsvarighet såg vi stora möjligheter, säger Axel Hellström som är Dialogtrails vd.

Förutom medgrundaren Oliver Young består bolaget sedan en tid tillbaka också av Johannes Mattson som är utvecklare och står för det tekniska kunnandet. Men vägen från möjligheternas Kalifornien och insikten om Messengers potential till att landa i en affärsidé om marknadsföring var inte spikrak.

– Nej, vi fick helt enkelt testa ett antal hypoteser om hur man kan använda chatbottar för att stärka ett varumärke. Vi såg oändligt många applikationer och hade svårt att välja. Vi tittade bland annat på hotellbranschen som använt chatbottar ett tag för bokning och andra kundkontakter, säger Axel Hellström.

– Men när vi pratade med potentiella kunder om deras arbete med sociala medier förstod vi snart att just marknadsföring var ett fundamentalt problem för många. Det är väldigt svårt för ett varumärke att synas och uppmärksammas i snabba flöden där det pågår ett ständigt brus. Om ett företag överhuvudtaget märks ligger den genomsnittliga tiden för uppmärksamhet enligt Facebook på 1,7 sekunder.

DIALOGTRAILS LÖSNING INNEBÄR att företagen skapar egna kanaler i Messenger där deras potentiella kunder kan välja att bli följare. Tanken är att kunder ”fångas in” visa annonser på Facebook eller Instagram, men därefter ska kommunikationen vara mindre säljande och bestå mer av content, alltså innehåll som kunderna är intresserade av och i bästa fall ger dem kunskap som de har nytta av.

– Då kan man skapa mer personliga meddelanden och kanalen blir mer interaktiv. Det blir en dialog i stället för en monolog. På så sätt ger vi varumärket ett sätt att kommunicera på som är mindre krängande. Vår ambition är att bli den kompletta Messengerlösningen för varumärken och e-handel i Skandinavien. Där vill vi täcka alla behov, säger Oliver Young.

Johannes Mattsson har tillsammans med tre andra utvecklare byggt Dialogtrails lösning från scratch med start i somras och kopplat på den på Messengers och Facebooks API:er (applikationsgränssnitt). Bara att bli godkänd av Facebook tog tre månader. I dag finns en betaversion som testas av ett mindre antal kunder. De har valt att skapa content i from av träningsprogram, quiz och tips om hur man kan vinterrusta bilen.

– Ett mer användarvänligt verktyg ska snart vara klart för lansering. Därför vill vi gärna komma i kontakt med företag som vill vara tidigt ute, säger Johannes Mattsson.

ENLIGT OLIVER YOUNG tror många experter att det kommer att hända mycket med Messenger som marknadsföringsverktyg de kommande två åren och det förväntas bli den tredje största kanalen. I USA används den redan av stora företag som Burberry, Pizza Hut och Tommy Hilfiger.

– När folk känner att det här är något vi måste ha kommer vi att vara beredda. Vi kommer att ha kunskap om de lokala förutsättningarna som lagstiftning och annat som är jobbigt för kunderna att hålla reda på, säger Axel Hellström.

Förhoppningarna är alltså stora, men exakt hur Dialogtrails verktyg kommer att se ut i framtiden är svårt att förutse redan nu.

– Nej, vi vet ännu inte vilken funktion som kommer att vara viktigast för att kunna växa. Det får marknaden avgöra, säger Oliver Young.

– Det vi vet är att vi vill erbjuda det senaste. Som utvecklare är det en väldigt rolig utmaning, säger Johannes Mattsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.