Cessna stäms för SAS-olycka

ANNONS
|

Under helgen har anhöriga till de drygt 100 passagerare som omkom vid kraschen samlats i Italien för tioårsdagen av olyckan den 8 oktober 2001.

–För oss anhöriga känns det inte som att det var så länge sedan det hände. Det här är fortfarande någonting som vi lever med varje dag, säger Anette Forsman, ordförande för den svenska anhörigföreningen.

Totalt rörde det sig om närmare 500 anhöriga från de nordiska länderna och från Italien som var med på olika minnesaktiviteter under helgen. Bland annat besökte man själva olycksplatsen och lade ner blommor vid byggnaden som SAS-planet flög in i efter att ha slagit i ett litet Cessna-plan strax efter det att man lyft från startbanan.

ANNONS

Kräver skadestånd

Samtidigt sker en annan viktig del i de anhörigas sorgeprocess.

–Arbetet pågår nu med att formulera stämningsansökningarna som främst de nordiska anhöriga valt att rikta mot Cessna Aircraft vid en domstol i Italien, säger advokat Urban Olson, som ingår i det internationella team av advokater som för familjernas talan.

Ansökningarna bör vara klara inom de närmaste två månaderna, enligt Olson.

Ställa till svars

Den amerikanska flygplanstillverkaren anses ha skuld i olyckan eftersom det var de som hyrt in det plan och den besättning som i dimman körde ut på startbanan och hamnade mitt framför SAS-planet som precis hade lyft. Cessnan var inhyrd för en demonstrationsflygning med syfte att sälja två flygplan av samma typ.

Frågan om bolagets skuld har tidigare prövats i amerikansk domstol som slog fast att italiensk domstol ska ta ställning till de anhörigas skadeståndskrav mot bolaget.

–Naturligtvis kan pengar inte ersätta förlusten av en anhörig, men många av de här familjerna har förlorat en familjeförsörjare och en ekonomisk ersättning kan åtminstone göra livet lite lättare, säger Urban Olson.

Men för Anette Forsman handlar det om mer än så:

–Jag tycker att jag är skyldig min man och min son att alla inblandade tvingas stå till svars.

ANNONS

Morgonen den 8 oktober 2001 skulle ett SAS-plan med nummer SK 686 flyga från Linateflygplatsen i Milano till Köpenhamn med 104 passagerare och sex besättningsmedlemmar ombord.

Ett tyskregistrerat Cessnaflygplan med fyra personer skulle samtidigt taxa ut på bana R5, men hamnade i dimman på bana R6 som ledde dem in på startbanan. Alla i flygplanen dog samt fyra personer som befann sig i en byggnad som SAS-planet rammade i över 250 km/tim. Över 20 av de omkomna var svenskar.

Den italienska haverikommissionen tillskrev olyckan till stor del till den mänskliga faktorn. Men varför Cessnan hamnade på fel bana har inte med säkerhet gått att fastställa. I kommissionens slutrapport finns 82 påpekanden om allvarliga säkerhetsbrister på Linate, exempelvis att piloterna i Cessnan inte var kvalificerade att flyga under rådande siktförhållanden, att flygplatsens officiella kartmaterial inte överensstämde med verkligheten och att markrörelseradarn varit ur funktion sedan 1999.

I april 2004 dömdes de fyra högsta ansvariga för olyckan till upp till åtta års fängelse. (TT)

ANNONS