Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Elisabeth Alvenby

Cecilia Dalman Eek: Viktigt att utbilda i sociala medier

Ledare

Ungdomar lever inte bara i sina kläder utan också i telefonen och datorn. I skolan liksom i övriga världen gäller lagar och regler, men i sociala medier finns ingen nåd. Om samma saker skulle publiceras i gammelmedier som unga människor utstår i sociala medier via datorer och smarta telefoner, skulle följderna bli oförsonliga och ögonblickliga. Det är obegripligt att vuxenvärlden inte ställer större krav på aktörer som driver och tjänar stora pengar på sociala mediers mötesplatser. Men kanske mest förvånande är att vuxenvärlden i så liten utsträckning ger ungdomarna bättre möjlighet att bemästra den digitala världen, som en positiv del av sin egen utveckling och lärande.

Debatten om MIK, medie- och informationskunnighet, har hittills mest handlat om hårdvaran – om eleverna ska ha datorer eller inte. Under tiden sliter engagerade lärare för att ge sina elever bättre förutsättningar att hantera den digitala tillvaron. Var och en är utlämnad åt sina egna misstag, samtidigt som många lyckas väl. I Göteborg har några skolor haft ett projekt ihop med Filmpedagogerna på Folkets Bio som handlar både om att elever ska förstå hur digitala medier kan sprida och manipulera budskap, men också om att själva filma sina egna historier. Under 15 år har Filmpedagogerna vidareutbildat lärare och nu har de fått uppdraget att utbilda stadens rektorer i sociala medier. Efter Instagramupploppet är det ett rimligt och bra beslut.

Det finns gott om goda lokala projekt och initiativ, men det räcker inte. Kunskapen om digitala medier och informationshantering är en viktig vardagskunskap. FN-organet UNESCO har gått så långt som att utnämna medie- och informationskunnighet till en mänsklig rättighet. Naturligtvis är det också en möjlighet för Sveriges konkurrenskraft och utvecklingspotential.

Den nya skollagen ställer stora krav på lärarna, men utbildningsdepartementet verkar helt ointresserade av frågan. Långvariga nationella verksamheter som stöder skolornas mediearbete blir av med sin finansiering utan att nya kommer till. Läget är allvarligt. I Sverige är skolorna utlämnade åt att uppfinna hjulet själva, medan många länder redan strävar systematiskt efter sina egna förutsättningar att nå målet.

Rwanda, till exempel, har en nationell IT-strategi som slår fast att elever kommer närmare i kontakt med sin egen utbildning och utveckling när de får tillgång till digitala verktyg. I Sverige däremot, har vi en utbildningsminister som menar att en IT-strategi är inget han ligger vaken om nätterna av oro för. För Sveriges elevers skull vore det bra om han vaknade till en stund ur sin slummer.

Mest läst