Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Vi är beredda att ta ansvar för att Västsvenska paketet fullföljs och tänker även ta itu med övriga frågor som de rödgröna försummat i åratal i Göteborg och Västsverige, skriver debattörerna.

C säger nej till folkomröstning med oklara alternativ

Vi kan inte stödja en folkomröstning där nej-alternativet är oklart. Det skapar osäkerhet om Västsvenska paketet och leder till att satsningar för bättre vägar, järnvägar, cykelbanor och kollektivtrafik försenas, skriver riksdagsledamoten Rickard Nordin (C) och övriga fem centerledare i Västsverige.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Under årtionden uteblev beslut om infrastruktur i Västsverige. Bilköerna ringlade sig allt längre på alla infartsleder till Göteborg, kollektivtrafiken slog i kapacitetstaket samtidigt som befolkningen ökade och Göteborgs hamn expanderade. Göteborg var på väg att bli en flaskhals, i stället för att utvecklas som Sveriges ledande industriregion.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Våren 2010 kom beslutet om Västsvenska paketet som gav signaler om rejäla infrastruktursatsningar runt Göteborg. Äntligen besked till den region som är Nordens logistikcentrum. Det är sorligt att några kampanjmakare nu vill vrida klockan tillbaka, skapa osäkerhet och försena genomförandet av en satsning som invånare och företag i Västsverige väntat på i decennier.

Namninsamlingen är imponerande, men utan tydliga alternativ i en folkomröstning riskerar den att lura göteborgarna och sätter samtidigt övriga invånare i Västsverige på åskådarbänk, fastän Västsvenska paketet handlar om vår gemensamma framtid. Västsvenska paketet är ett avtal mellan staten, Göteborgsregionens kommunalförbund inklusive Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och Region Halland som omfattar nya busskörfält, längre plattformar för pendeltåg, pendelparkeringar för cyklar och bilar, gångbanor, cykelbanor, knutpunkter för kollektivtrafik, förbättrad trafikinformation samt de tre stora satsningarna Marieholmstunneln, Västlänken och en ny Göta Älv- bro.

Prövades i valet 2010

Västsveriges förtroendevalda skrev på och hade en överväldigande majoritet bakom sig i alla politiska församlingar som berörs av Västsvenska paketet. Sveriges riksdag fattade det slutgiltiga beslutet eftersom trängselskatter är en avgörande del av finansieringen. Inblandande politiker i riksdagen, i Göteborgs stad samt övriga kommuner runt Göteborg, i Halland och i Västra Götalandsregionen skapade ett avtal med staten kring just de trafikfrågor som de flesta invånare i Västsverige bett om i årtionden.

De förtroendevalda har till uppgift att hitta denna typ av lösningar med regionens bästa för ögonen. Deras förtroende prövades sedan i valet 2010, där Vägvalet fick fem mandat i fullmäktige av dem som inte stödde paketet med trängselskatter och infrastruktursatsningar. 74 av 81 mandat fördelades till partier som stödjer paketet. I omvalet i Västra Götalandsregionen 2011 åkte Sjukvårdspartiet som samarbetade med Vägvalet ur regionfullmäktige.

Ta er samman!

Just nu lägger kommuner och regioner upp strategin för att få fram så mycket resurser som möjligt för infrastrukturplanen fram till 2025. Dessa satsningar riskerar att få sämre gehör om hotet om en folkomröstning hänger kvar i Göteborg. Riksdagspolitiker från andra län vill få tillgång till de miljardbelopp som Göteborg vill avstå. Vi uppmanar Göteborgs politiker att ta sig samman och inte genomföra en folkomröstning utan tydliga alternativ. Vi måste i stället hjälpas åt för att blicka framåt för ett attraktivt Västsverige med goda kommunikationer, en bättre stadsmiljö, ett gott företagsklimat och nya jobb.

Vi ser fram emot en fortsatt debatt om Göteborg och Västsveriges framtid. Medborgarnas engagemang om hur skattepengar används är värdefulla. Skattesatsen i Göteborg är 32,25 procent. Få ifrågasätter vad kommunen spenderar de pengarna på.

Fokus rankar Göteborg på plats 207 som bästa kommun att bo i, äldreomsorgen får bottenbetyg av SKL och nästan var tredje elev går ut grundskolan utan fullständiga betyg. Det rödgröna styret behöver ställas till svars för de senaste 20 årens politik som försatt Göteborg i en katastrofal situation inom område efter område. Försummelser av infrastruktur och kollektivtrafik har Centerpartiet åtgärdat via regeringen samt genom ett intensivt arbete i Region Halland och i Västra Götalandsregionen. Ett västsvenskt paket vann brett stöd som nu riskerar att rivas upp.

Vi är beredda att ta ansvar för att Västsvenska paketet fullföljs och tänker även ta itu med övriga frågor som de rödgröna försummat i åratal i Göteborg och Västsverige.

Rickard Nordin (C)

distriktsordförande Centerpartiet Göteborg

Annika Qarlsson (C)

distriktsordförande Centerpartiet Norra Älvsborg

Roland Karlsson (C)

distriktsordförande Centerpartiet Sjuhärad

Arne Olsson (C)

distriktsordförande Centerpartiet Bohuslän

Gunilla Druve-Jansson (C)

distriktsordförande Centerpartiet Skaraborg

Harald Lagerstedt (C)

distriktsordförande Centerpartiet Halland

Mest läst