Vi vill att Västra Götalandsregionen aktivt och med full kraft tillsammans med andra regioner engagerar sig i att utveckla ett gemensamt betalsystem, skriver debattörerna.
Vi vill att Västra Götalandsregionen aktivt och med full kraft tillsammans med andra regioner engagerar sig i att utveckla ett gemensamt betalsystem, skriver debattörerna.

Byt spår – utveckla ett gemensamt betalsystem

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Då var det dags igen att byta betalsystem för kollektivtrafiken i regionen. Ett nytt, unikt och oprövat betalsystem skall tas fram av Västra Götalandsregionen. Men först om några år, för nu skall man fortsätta att lägga pengar genom att lappa och laga på det redan hårt kritiserade befintliga betalsystemet ett tag till.

Nyligen anslog regionfullmäktige ytterligare 150 miljoner kronor för en treårsperiod, utöver den halv miljard systemet kostat hittills, för att förenkla och förbättra systemet. Till förbättringarna hör översyn av mjukvara för att minska antalet feldebiteringar, framtagandet av en app för betalning via smarttelefon och installation av nya kortläsare. Kalaset kostar alltså skattebetalarna ytterligare en massa pengar.

ANNONS

Borde ha lärt sig något

Under tiden växer vårdköerna, viktiga busslinjer läggs ner i Göteborg och biljettpriserna stiger. Vi får fortsätta att spekulera i om man skall slå in T eller + innan man stämplar och om man ska checka ut eller checka in. Detta är ju inte lätt att hålla reda på för alla som inte är lika insatta eller smarta som de som utvecklar systemet. Någonstans på vägen har man missat att det faktiskt finns en resenär med i bilden. Vi tycker att regionpolitikerna borde ha lärt sig något efter all den kritik som framförts av det nuvarande betalsystemet.

I Sverige finns 21 kollektivtrafikmyndigheter, en i varje län/region, och nästan lika många olika betalsystem. Det finns några samarbeten, det främsta i Södra Sverige. Varje län/region har snickrat ihop sina egna unika system, eftersom de betalar med egna pengar och har alla unika förutsättningar. I verkligheten har de dock inga egna pengar utan det är våra skattepengar som de leker med.

Ytterligare ett unikt system

Längst i sin strävan att vara unik har Västra Götalandsregionen kommit med det icke användarvänliga system som byggts upp. Man är dock inte nöjd utan vill nu utveckla ytterligare ett unikt och oprövat betalsystem.

ANNONS

I Norge, Danmark och Nederländerna där regionerna inte har egna skattepengar, utan får sina pengar från staten, har staten bestämt en standard som regionerna har att rätta sig efter. Det medför att man på sikt skall kunna fatta hur mycket man skall betala och använda samma kort när man åker kollektivt över hela landet.

I Sverige har länen/regionerna kommit överens om att arbeta fram en gemensam standard och i delar av Sverige pågår ett utvecklingsarbete för att anpassa respektive betalsystem för att få en enklare och ökad gemensamhet. Men icke så i Västra Götalandsregionen. Här snickrar man i stället vidare på ett eget system och sneglar helst inte på vad andra gör.

Vägvalet har som mål att skattepengar endast skall användas där de verkligen gör nytta. Vi tycker att om det redan finns bra betalsystem, så använder vi gärna det och ser inte att egenutvecklandet har ett egenvärde.

Vi uppmanar därför regionen att ändra sin inriktning. Vi vill att Västra Götalandsregionen aktivt och med full kraft tillsammans med andra regioner engagerar sig i att utveckla ett gemensamt betalsystem. Börja prioritera det gemensamma i stället för det egna unika och anpassa betalsystemet till den standard som håller på att utvecklas i Sverige. Genom detta kan vi få ett gemensamt betalsystem över hela Sverige. Förutom att det blir enklare att resa, kommer mycket pengar att sparas för oss skattebetalare.

ANNONS

Claes Westberg (VV)

Vägvalets arbetsgrupp för regionvalet

Theo Papaioannou (VV)

partiledare

ANNONS