Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Det nya forskningsfartyget Skagerak.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Byggklart för toppmoderna fartyget

    Göteborgs universitets toppmoderna forskningsfartyg börjar byggas i juni. Det kommer att kosta runt 100 miljoner kronor.

    Den marina forskningen och utbildningen är ett av Göteborgs spjutspetsområden, och när det är dags för det gamla forskningsfartyget Skagerak att gå i pension, ersätts det av ett nytt toppmodernt fartyg.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Ja, det är vad man kallar state-of-the-art. För ett sådant här fartyg, som huvudsakligen arbetar under vatten, med forskning från vattenytan ner till botten, är den viktigaste egenskapen att fartyget kan köras tyst i vattnet för att buller inte ska störa instrumenten, säger projektledaren Anders Backman.

    Vad kommer hon att heta?

    - Skagerak, säger Anders Backman.

    Därtill drar det nya forskningsfartyget 40 procent mindre bränsle än det gamla fartyget från 1960-talet.

    - Idag har tekniken utvecklats enormt. Vi får en väsentligt lägre bränsleförbrukning, men framför allt så får vi nästan noll i avgasutsläpp, säger Anders Backman.

    Nya Skagerak, som blir 45 meter långt och kommer att väga runt 900 ton, börjar byggas på det polska varvet Nauta i Gdynia i juni och ska vara klar 2015.

    Fartyget är miljöcertifierat och kommer att ha ett avancerat laboratorium ombord, där man bland annat kommer att kunna studera hur klimatförändringarna påverkar havsströmmar och pH-värde, som i sin tur påverkar livet i havet. Det kommer att bidra till att vässa den marina utbildningen. Göteborgs universitet kommer att kunna erbjuda en topputrustning som sticker ut.

    Ombord kommer det att finnas en besättning på fem personer och ett 20-tal forskare och studenter.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.