Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bygge av betalstationer blev billigt

Utbyggnaden av betalstationer och infrastruktur inför införandet av trängselskatten blir klar i tid och blir dessutom billigare än beräknat.

Vid årsskiftet kommer nästan två miljarder kronor av de 34 miljarderna i Västsvenska paketet att vara förbrukade.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En stor del av pengarna har gått till nya busskörfält och förlängda perronger på pendeltågsstationer.

– Trots att många arbeten skett under stor tidspress blir det allra mesta klart till årsskiftet, säger Per Lindholm, samordningsansvarig på Trafikverket. I de fall det skiljer märkbart gentemot budget har det blivit billigare än vi beräknade.

Perrongerna på 12 av de 19 pendeltågsstationerna på sträckorna Göteborg–Alingsås och Göteborg–Kungsbacka har förlängts. 207 miljoner kronor av reserverade 335 har använts.

Perrongerna på resterande sju stationer förlängs nästa år och 2014.

Över fem mil busskörfält anläggs under året, både i centrum och på de stora infartslederna.

Ett 20-tal pendelparkeringar vid järnvägsstationer och större busshållplatser färdigställs i år.

– Några projekt har blivit lite dyrare än beräknat, några lite biligare, säger Lindholm. Sammantaget verkar vi hamna på beloppet som avsatts.

Till och med 2013 skall 1,5 miljarder kronor satsas på busskörfält, pendelparkeringar, perronger och en första etapp av ombyggnaden av Gamlestadstorget till resecentrum.

En halv miljard kronor går till fler körfält och cirkulationsplatser.

Drygt 400 miljoner kronor används till ombyggnad av Klarebergsmotet, Vädermotet och Sörredsmotet.

22 miljoner kronor används till förberedelser för Marieholmstunneln.

500 miljoner kronor används till Västlänken.

– Vi har hittills använt 105 miljoner kronor och tecknat avtal om utredningar, undersökningar och projektering för 423 miljoner kronor, säger Bo Larsson på Trafikverket, projektchef för Västlänken.

Avtalen har blivit billigare än Trafikverket räknat med.

– Kostnaderna blir 850–900 miljoner kronor i stället för 1,1 miljarder, säger Larsson. Intresset för Västlänken är mycket stort bland teknikkonsulter och anläggningsföretag, därför pressas priserna.

EU har dessutom beslutat bidra med 50 miljoner kronor till projekteringen.

Utbyggnaden av betalstationerna samt inköp, installation och driftsättning blir 100 miljoner kronor billigare än beräknat, kostnaden blir 850 i stället för 950 miljoner kronor.

Satsningen har finansierats med lån i Riksgälden. Räntor och amorteringar på lånet skall betalas med trängselskatten under ett antal år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.