Butik - beteende 07

ANNONS
|

Forskare från Humanistlaboratoriet på Lunds universitet sätter fokus på vår köpblick. Med kameror på kunders huvuden ska ögonrörelser registreras när de handlar i matbutiken.

Projektet som handlar om konsumentens val i butik drar igång efter årsskiftet. Redan i dag äger det första seminariet rum på Lunds universitet, i nätverket Konsumentnära livsmedelsforskning.

Forskargruppen består av tre personer, alla inom ämnet kognition. Kenneth Holmqvist, som är docent och föreståndare för Humanistlaboratoriet, Annika Wallin, doktor och forskarassistent samt Kerstin Wikström, som har en masterexamen i ämnet.

De ska undersöka hur mycket av text och bild på förpackningarna som faktiskt blir läst och hur konsumenterna väljer från butikshyllorna, samt hur deras val stämmer överens med det de själva uppger att de prioriterar.

ANNONS

Vad är ni mest nyfikna på?

- Hur man utser ett urval och sedan väljer en produkt som känns rätt utifrån den mängd man valt att titta på, säger Kerstin Wikström.

- Också hur man väljer en strategi. Hur går det egentligen till att välja sylt när det finns 91 burkar i hyllorna, som fallet var i Köpenhamnsstudien, undrar Annika Wallin.

Hon syftar på en pilotstudie till projektet som gjordes i en mataffär i Köpenhamn.

Starka åsikter

Tillbaka till syltburkarna. Frågor som forskarna vill ha svar på är hur påverkar antalet produkter, information och vana vid butiksmiljön konsumentens beslut? Väljer du samma som alltid eller en ny sort på rekommendation? Begränsar du urvalet genom att bara välja bland lågkalorialternativ?

- Ett sätt att förenkla beslut är att skaffa sig starka åsikter. Genom att exempelvis bara handla ekologiskt, säger Annika Wallin.

Vem har tid och ork att i varje enskilt beslut sätta sig in i bästa köpet utifrån pris, märke, vikt, ingredienser och andra kriterier som kravmärkt?

Projektet som sträcker över fyra-fem år sker i samarbete med Handelshögskolan i Köpenhamn och Skånska livsmedelsakademin.

Deltagarna ska inte få veta att deras ögonrörelser registreras.

Hur lyckades ni hålla det hemligt i pilotstudien?

ANNONS

- Nja, vi sa inte så mycket och de frågade inte heller om det, säger Kerstin Wikström.

- Vi ville ju att de inte skulle tänka på vad de tittade på, säger Kenneth Holmqvist.

- Men efteråt berättade vi om att det var ögonrörelserna vi registrerat så att de inte skulle känna sig lurade. Och de fick godkänna att vi fick använda resultatet, berättar Annika Wallin.

Egen inköpslista

Precis som i pilotstuden ska deltagarna handla efter egen inköpslista för egna pengar för att det ska bli så nära vardagsinköpen som möjligt.

- Det blir bäst så. Men vi har lekt med tanken att en del ska få handla åt "någon annan". För vi måste ha tillräckligt många av samma produkt för att ha material att jämföra med, förklarar Annika Wallin.

De hoppa få tillåtelse att stå i en matbutik nära Lund och fråga kunder om de vill vara med.

- Det kommer att handla om flera hundra deltagare. Exakt hur många beror lite på hur mycket data vi vill ha att sammanställa, säger Kenneth Holmqvist.

Det handlar inte bara om hur vi väljer varor i mataffären. Utan resultatet av forskningen kan också komma att handla om hur vi fattar beslut i andra slags frågor.

ANNONS

- Det kan hända att det är bättre också ur ett demokratiskt perspektiv att folk får ungefär så mycket information som de klarar av att välja mellan. På så sätt slipper vi problemet med att folk låter bli att välja för att det är för svårt, säger Annika Wallin.

Hur gör du när du handlar? Följer du strikt din inköpslista eller plockar du varor ostrukturerat? Gå in på www.gp.se/konsument och rösta i frågan.

ANNONS