"Busschaufförerna leker inte rallyförare"

ANNONS
|

Lasse Selander, fackligt ombud för kollektivtrafik på Kommunal i väst, har läst om göteborgarnas synpunkter på busschaufförernas framfart i stan.

Läs också: Göteborgarna livrädda för busschaufförerna

- Det är väldigt stressigt idag. Och alla klarar inte av att hantera den stressen. Men oavsett hur stressigt det är så är säkerheten viktigast. Säkerheten är nummer ett, och tidtabeller och andra saker måste komma i andra hand.

- I den här miljön ser du exakt på sekunden på din display hur sen eller tidig du är. Man vet precis hela tiden. Och det är en väldigt stressig arbetsmiljö om man inte klarar av att hantera det, säger Lasse Selander.

ANNONS

- Jag vill vara tydlig med att jag inte på något sätt går in och försvarar efter att ha läst inläggen, med upplevelser från resenärer. De är säkert rätt. Och det är inte acceptabelt. Vi försvarar inte det på något sätt, utan säkerheten måste komma i första hand, säger Lasse Selander.

Medlemsundersökningar visar att busschaufförer har det jobbigt ute på linjerna. De har långa arbetspass, pressade tidtabeller, låg status och blir ofta illa behandlade av resenärer.

- De blir kränkta på olika sätt. Många förare därute mår inte bra, säger Lasse Selander.

Om det blir förseningar hinner de inte få sina kisspauser, eller skapar irritation för den chaufför som ska ta över.

- En busschaufför är i dag sekundlåst hela dagen med tre minuters reglertid där, fyra minuter där, tio minuter där. Det är exakt på minuten hela tiden, säger Lasse Selander.

- Det är inte så att mina kollegor sitter därute och leker rallyförare. Det är det är den väldigt tighta och låsta arbetssituationen som finns. Det är den som är källan till det här beteendet. Och då måste man komma åt det på något sätt, säger han.

Efter att en busschaufför blev misshandlad av kontrollanter i somras har Västtrafik inlett regelbundna samtal med bussföretagen och Kommunal om busschaufförernas arbetssituation.

ANNONS

- Vi diskuterar också med de enskilda bussbolagen om att medlemmarna måste få mer luft i systemet vid ändhållplatserna, så att det finns möjlighet att komma lite sent. Men det är en kamp mot ekonomin.

ANNONS