Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Broströms flaggar ut elva fartyg

    Det anrika rederiet Broströms flaggar ut sina tankfartyg. - Oerhört tråkigt och tragiskt, säger Håkan Friberg, vd för Redareföreningen.

    "Vi uppskattar våra svenska rötter, men som många andra svenska rederier ser vi ingen annan utväg än att flagga ut, för att förbli ett konkurrenskraftigt rederi. Vi har därför meddelat facken om våra intentioner att flagga ut följande fartyg till DIS (Danish International Ship Register)."

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Så skriver ledningen på Broströms till personalen.

    Robert Uggla, verkställande direktör för Broströms, bekräftar för GP att planeringen för att flagga ut är igång.

    Han understryker att det inte rör sig enbart om pengar.

    - Det har under många år förts en undermålig politik i Sverige när det gäller sjöfarten.

    Men även kostnaderna är betydande.

    - - Dels finns det fördelar med tonnageskatt, dels är driftskostnaderna lägre. Dessutom är det enklare att driva fartyg under det danska registret. I nuläget önskar jag inte kommentera våra egna förväntade besparingar

    Men enligt uppgifter till GP, bland annat från Håkan Friberg, vd för Redareföreningen, rör det sig om 200 000-300 000 dollar per fartyg och år i besparingar när man jämför det svenska och det danska registret.

    Robert Uggla säger att påverkan för kontoret i Göteborg blir marginell.

    - Fartygen kommer fortsätta att drivas från vårt kontor i Göteborg, precis som i dag. Den svenska organisationen hanterar redan, både kommersiellt och tekniskt, många fartyg under olika flagg.

    Den svenska rederibranschen har under många år efterlyst regler som man betecknar som konkurrensneutrala, jämfört med resten av världen.

    Framför allt har man efterlyst en så kallad tonnageskatt, jämförbar med den resten av sjöfaten har och dessutom ett register som motsvarar det som finns i andra länder.

    - Framför allt är det tankersjöfarten och bulklastfartygen som är konkurrensutsatta och de svenskregistrerade fartygen har inte möjlighet att konkurrera, säger Håkan Friberg på Redareföreningen.

    Han säger att utflaggningen pågår och kommer att fortsätta om inget görs:

    - Under 2010 har 30-40 fartyg flaggats ut från Sverige.

    Men får sjömännen ombord sämre villkor på de utländska fartygen, är det skälet till att svenska myndigheter och politiker tvekar?

    - Vi tycker inte det, säger Håkan Friberg. Dessa fartyg flaggas ut till danska, holländska eller engelska register. Jag kan inte se att förhållandena är så dåliga där.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.