Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Bron som försvann - detta hände

    För 30 år sedan körde det norska bulkfartyget Star Clipper på Almöbron mellan fastlandet och Tjörn. Bron rasade och åtta människor dog.

    Katastrofen skedde klockan 01.29, natten mot fredagen den 18 januari 1980.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Olycksnatten

    Fartyget Star Clipper var på väg mot Uddevalla och kom från norska Fredrikstad. fartyget kom ur kurs och körde på bron på Tjörnsidan. Lastkranarna stötte ihop med två bågrör på brofästet. Bron gick av.

    300 meter av brons vägbana föll ned över fartyget.

    Star Clippers radioutrustning förstördes. Men lotsen på båten lyckades få ut några knastriga meddelanden med en VHF-radio.

    Sju fordon störtade ned i vattnet och åtta personer omkom: Tre bilar kom körande från Stenungsund. Tre personbilar och en lastbil kom från Tjörn.

    Lastbilen var det sista fordonet som körde över kanten. Klockan var då 02.13.

    Fartygsbesättningen försökte stoppa trafiken genom att skjuta nödraketer. En bil stannade till men fortsatte och försvann över stupet.

    På Stenungssidan tog det en kvart innan vägen spärrades av.

    På Tjörnsidan tog det drygt 40 minuter innan trafiken stoppades.

    Efterspelet

    Haverikommissionen fann inte någon klar orsak till olyckan. Den friade alla myndigheter och ingen enskild fick skulden.

    Det fanns flera bidragande faktorer till katastrofen: Mörkret och dimman. Den trånga passagen. Is gjorde fartyget svårmanövrerat.

    När brons stålbågar bucklades förlorade de bärkraften och bron rasade ihop.

    - Det var inte svårt att inse att utformningen var helt olämplig, sade Bengt Wolffram, dåvarande chef för vägförvaltningen i Göteborgs och Bohus län, när ritningarna över den påkörda bron kom fram.

    De första dagarna ordnades båtförbindelser till och från Tjörn. Efter sju veckor trafikerade tre bilfärjor fastlandet. Kapaciteten var 6 000 bilar per dygn.

    7 november 1981 stod den nya, nuvarande, Tjörnbron klar.

    Kostnaden för en ny bro och ersättningen för båt- och färjetrafik gick på 250 miljoner kronor (i dagens penningvärde 664 miljoner kronor).