Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Botniabanan dyrare än väntat

    Notan för Botniabanans trafikupplägg slutade på 26 miljarder kronor, mot planerade 11 miljarder kronor, konstaterar Riksrevisionen i en rapport.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Dessutom har restiderna förlängts eftersom underlaget för bygget av banan innehöll stora fel.

    Sträckan Umeå-Sundsvall skulle ta 2 timmar och 20 minuter, men har nu blivit drygt 3 timmar. Och resan Umeå-Stockholm tar 1,5 timmar längre tid än planerat, vilket ställer till med problem för de som pendlar till jobbet. Järnvägen får också svårare att konkurrera med flyget.

    Botniabanan är enligt Riksrevisionens rapport beroende av banorna runt omkring för att fungera effektivt. Men nu är det fullt med tåg på anslutande banor, som på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle, vilket framför allt drabbat godstrafiken.

    Målen för bygget av Botniabanan kommer inte att nås, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.

    "Regeringen och Trafikverket bör bli bättre på att planera, redovisa och genomföra stora järnvägssatsningar som delar av ett sammanhängande järnvägsstråk", skriver riksrevisor Claes Norgren i ett pressmeddelande.

    Norgren anser att regeringen måste bli aktivare i sin styrning av stora infrastrukturprojekt, och att Trafikverket kvalitetssäkrar underlagen inför sådana projekt och ser till att de totala kostnaderna framgår tydligt.

    Det är vanligt att kostnader för stora järnvägsprojekt underskattas.

    -Vi kan konstatera att underskattningarna för sådana satsningar är så stora och vanliga att man kan tycka att man borde förutse det på ett bättre sätt, säger Claes Norgren till Dagens Nyheter.