Statistik från Klarna, verksamt inom betalningslösningar för e-handeln, visar att andelen köp från mobiler sedan i höstas har ökat från 10 procent till drygt 20 procent. Om även surfplattor räknas in så står de mobila köpen nu för över en tredjedel av det totala antalet nätaffärer.
Siffrorna bygger på cirka 1,2 miljoner nätköp i Sverige under perioden oktober 2013-juli 2014.
En förklaring till den kraftiga ökningen är, enligt Klarna, att allt fler e-handelsföretag anpassar sina nätbutiker för mobilen. Många använder så kallad responsiv design, som gör att sajten ser bra ut oavsett om den öppnas i dator, surfplatta eller mobil. Men enligt Arnberg så är e-handeln långt ifrån i mål när det gäller den mobila anpassningen.
Jonas Arnberg tycker att det överhuvudtaget är för tidigt att tala om ett genombrott för den mobila e-handeln. Kanske är det så, funderar han, att mobilen i högre grad kommer att användas som ett verktyg för efterforskningar inför köp i fysiska butiker.