Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Kristin Lidström.

Boklördag: När bilderna får bära

Din tur Adrian är en nästan ordlös bilderbok där fantasi och känslor får ta plats. Nu är den är nominerad till Augustpriset.

Boken är resultatet av ett nära samarbete mellan bildberättaren Kristin Lidström och författaren Helena Öberg.

– Helena var väldigt modig och strök i texten. Vi ville inte säga samma sak i både text och bild, säger Kristin Lidström om boken med ovanligt få textrader.

Hemma i Kristin Lidströms välplanerade etta i stadsdelen Johanneberg har böckerna en central plats, de välfyllda hyllorna i olika storlekar sitter både högt och lågt. En kub i hallen innehåller böcker där hon själv har tecknat omslag eller illustrerat. Senaste boken är den Augustnominerade bilderboken/grafiska romanen Din tur, Adrian.

Det lilla nystartade bokförlaget Mirando tog kontakt med Kristin Lidström förra våren. Hon fick frågan om hon ville vara med och skapa en bilderbok. Författaren Helena Öberg hade skissat vissa scener och en tänkbar handling men det fanns inget färdigt manus.

– Ett annorlunda bokprojekt där det grafiska romanspråket får dra berättelsen framåt. I vanliga fall brukar illustratören komma in relativt sent för att arbeta kring en text som är helt klar. Nu blev det en nära och tät process mellan oss och där även vår förläggare Jenny Franke var väldigt aktiv, berättar Kristin Lidström.

Fantasi och känslor får stort utrymme i boken om Adrian. Han har svårt med läsningen och blir mobbad i skolan. Men när han träffar hunden Hejdi förändras allt.

– Hunden ger honom trygghet och då knäcker han koden och plötsligt är han en läsare. Väldigt förenklat uttryckt.

”I Kristin Lidströms och Helena Öbergs mångbottnade seriebok spelar färgen en avgörande roll. Övergången från svartvita serierutor till helsidor i färg speglar Adrians känslor och betonar fantasins kraft. Det suveräna ordlösa berättandet öppnar boken för alla läsare.”, skriver August-juryn i sin nominering.

Kristin Lidström har tyckt om att teckna och läsa så länge hon minns.

– När familjen åkte på bilsemester och kom till en ny stad ville jag helst komma in i en bok- och pappershandel. Där fanns ju allt jag älskade, block, färger, pennor och böcker att läsa. Men det var först på högstadiet när vi fick bildlärare som jag fick lära mig komposition och perspektiv, berättar hon.

År 2010 tog hon examen vid Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Efter ett år som anställd marknadsassistent vid textilföretaget Ludvig Svenssons i Kinna ville hon bli sin egen. Målet var att jobba med böcker och redaktionell illustration. Ganska snart hörde Albert Bonniers förlag av sig och frågade om hon ville göra omslaget till Tommy Körbergs memoarer.

– Det var stort, när jag åkte upp till Stockholm för ett möte med bokförläggaren Abbe Bonnier och Tommy tänkte jag att här gäller det att ta vara på chansen så jag bad om att få göra hela formen – välja typsnitt, sätta ihop bilder och låta känslan i omslaget gå igen i helheten – och det fick jag, berättar Kristin Lidström.

Det blev en viktig ingång i bokbranschen och sedan dess har hon arbetat med många bokprojekt. Bland mycket annat bilderboken för vuxna, Det hungriga slottet, med text av Isabella Nilsson och kokboken Den nya husmanskosten av Paul Svensson. I år har hon formgivit och illustrerat Bonniers Klassikerserie.

– Ett superroligt uppdrag som jag fick tack vare att jag var lite på tårna. Under några helger i januari satt jag och komponerade ett tiotal omslag till böcker som jag själv gillar av olika arbetarförfattare, bland andra Nässlorna blomma av Harry Martinson. Jag skickade in förslagen och hade lite tur. Just den titeln skulle ges ut i nyutgåva tillsammans med klassiker av Ivar Lo, Sara Lidman och Birgitta Trotzig, som jag också fick göra omslagen till. Det kändes helt fantastiskt!

Vid sidan av litteratur är teater och film ett stort intresse.

– Jag behöver synintryck, det inspirerar. Inte så konstigt när man jag själv berättar med bilder. Musik kan jag inte heller vara utan. När jag jobbar rullar olika spellistor eller en film i bakgrunden. Om det är tyst får jag inget gjort.

Den Augustnominerade boken om Adrian är på 64 sidor. Så många sidor behövdes för att Adrian skulle kännas som en sammansatt karaktär.

– Det fanns ett förlopp, skolmiljön, inne i en affär och vägen hem och några till. Jag utgick från en storyboard, ett bildmanus, ungefär som man gör för att få en översikt över ett filmmanus. Sedan satt jag där och funderade vad jag skulle fylla rutorna med ...

Hela sommaren var fylld av arbete med bilderna om Adrian.

– Det var en tuff kamp mot deadline, jag misströstade ibland men är väldigt nöjd med det färdiga resultatet. Och boken levererades från tryckeriet några timmar innan Bokmässan startade.

Samma dag som Kristin och medförfattaren Helena Öberg presenterades på en scen i Stockholm, tillsammans med de övriga nominerade Augustbidragen, fick hon ett mejl från Konstnärsnämnden.

– Ett stipendium för att vara assistent hos den brittiske bokformgivaren Jon Gray i London i vår. Han jobbar för bland annat för Penguin Books och andra förlag i Nordamerika och Asien. Jag behöver komma utanför Sveriges gränser för att utvecklas, säger Kristin Lidström.

Om en dryg vecka delas Augustpriserna ut i Stockholms Konserthus.

– Bara nomineringen gör oss alla till vinnare.

Illustratör, formgivare.

Född: 1984 I Tibro.

Utbildning: Masterexamen Högskolan för Design och Konsthantverk 2010.

Bor: I Göteborg.

Familj: två katter.

Prisad: Kycklingstipendiet 2013, Tibros kulturstipendium 2014.

Aktuell: Nominerad till Augustpriset, tillsammans med Helen Öberg, för boken Din tur, Adrian.

Mest läst