Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bohuskusten hotas av miljökatastrof

En ny inventering skall göras av miljöriskerna med alla de cirka 300 vrak som ligger längs de svenska kusterna. Ett hotat område är den bohuslänska kusten.

Här finns minst 20-talet vrak som anses som direkta miljöhot och flera av dem läcker redan olja. Kommuner, regionpolitiker och riksdagsledamöter har sedan länge krävt åtgärder mot vraken som i flera fall innehåller stora mängder olja. Det fartyg man främst fruktar skall läcka olja är S/S Skytteren, ett trupptransportfartyg på 13 000 ton som sänktes utanför Lysekil 1942 och där man befarar att det finns stora mängder oljan i fartyget. Enligt fiskare och kustbevakning läcker det redan ut olja ur fartyget.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Skulle större mängder komma ut handlar det om en miljökatastrof för hela Bohuskusten, säger riksdagsmännen Kent Olsson (M) och Lars Tysklind (FP) som motionerat om åtgärder i frågan.

Den nya inventering som skall göras leds av Sjöfartsverket som fått regeringens uppdrag att titta på miljöhotet. Uppgifter om cirka 300 vrak finns i en databas men man vet däremot inte hur stort miljöhot de utgör. Projektet utförs i tre etapper där man först samlar information, sedan bedömer vilka vrak som utgör störst miljörisk och slutligen vidtar åtgärder. Den slutliga åtgärdslistan väntas innehålla mellan 25 och 30 vrak. Slutrapport skall lämnas till regeringen i januari 2011.

På västkusten finns en inventering där man hittat ett 20-tal vrak som kan vara ett direkt miljöhot. Flera av dem har legat sedan andra världskriget på 40-talet. Utredningen har gjorts av länsstyrelsen, Chalmers och med stöd av rederier och oljebolag. Den rapporten visar att åtgärder behöver vidtas snarast möjligt.

Samtidigt har flera bohuslänska riksdagsmän motionerat om åtgärder för att sanera miljöfarliga vrak.

- Vi kan inte vänta hur länge som helst, menar Kent Olsson (m) från Lysekil. Det finns en inventering gjord på västkusten som är en bra bas att stå på.

- Det är bra att Sjöfartsverket tar initiativ och att det nu händer något, menar Lars Tysklind.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.