Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Bogserbåtar - en pojkdröm

Göteborg De är små men starka och har fortfarande en given plats i hamnar runt om i världen. Utan bogserbåtar skulle större fartyg stå sig slätt.

Förr, när lastfartyg lade till vid bland annat Packhuskajen och det fortfarande byggdes fartyg på Hisingen, baxade små bogserbåtar in och ut dem från innerhamnarna. Nu håller bogserbåtarna ofta till längst ut vid container- och oljehamnarna.

En som fascineras av bogserbåtar är Anders Hilmersson, författare och reklamman i Göteborg, som nu gjort en bok om dem.

- Som barn bodde jag under somrarna på insidan av Orust och där passerade fartyg till Uddevalla och till Brofjorden och det var fantastiskt att se små bogserbåtar dra fartyg som kunde vara flera hundra meter långa, säger Anders Hilmersson.

Intresset för bogserbåtar höll i sig. Men det skulle dock dröja några decennier innan han bestämde sig för att berätta bogserbåtens historia och framtid.

- Vid ett tillfälle såg jag en bogserbåt som var kopplad i aktern till ett stort oljefartyg. Jag tyckte det var märkligt då bogserbåtar skall dra och tänkte att här finns en historia att berätta, säger Anders Hilmersson.

Han började samla material och fick via nätet in bilder från världens alla hörn som visade bogserbåtar i dramatiska räddningsaktioner, pråmdragningar, assistans av oljetankers, historiska bilder och mycket annat. Under ett år arbetade han halvtid med projektet.

- Då var jag med på ett 10-tal resor på olika bogserbåtar och det var spännande. De som arbetar på båtarna jobbar i 14-dagars pass och det är ett särskilt sätt att leva.

Han har också fått information av bogserbåtsrederiet Svitzer som för några år sedan köpte upp Röda Bolaget och som ägs av Maersk.

Anders Hilmersson har varvat dramatiska och spektakulära händelser med bogserbåtar i huvudrollen i både Sverige och utlandet.

I mars 2008 blåste ett holländskt lastfartyg upp på en strand vid en liten turistort på den franska västkusten. Efter hårt arbete av två bogserbåtar kunde fartyget dras loss.

- Det är märkligt, med tanke på all teknik , att fartyg fortfarande kan hamna i sådan situationer, tycker Anders Hilmersson.

En av de mer uppmärksammade bogseringarna i Sverige genomfördes 1978.

- Supertankern Nanny som var på över 400 000 tusen skulle passera under Tjörnbron och det var bara en meter att spela på, berättar Anders Hilmersson.

Han uppskattar att det i dag finns 30 bogserbåtar i kommersiell drift i Sverige.

- De flesta finns i Göteborg, i Brofjorden och på ostkusten.

Vad som gör att pojkar och även flickor, män och kvinnor tycker det är spännande med bogserbåtar är lite oklart.

Anders Hilmersson ger i sin bok flera tänkbara förklaringar.

"Havet " - Allt som flyter har en lockelse för många."

"Hamnen"- Båttrafiken med allt från lilla optimisten till supertankern."

"Skärgården" Den kanske mest älskade formen av natur."

" Storleken" Bogserbåten - en jolle vid sidan av oljetankern. Ska den lilla verkligen dra den stora ?"

"Vågorna" En bogserbåt river upp härliga vågor att dyka ned i."

" Formen. Visst är den gullig att titta på. "

"Tekniken. Hur får så mycket kraft plats i en så liten båt."

- Bogserbåtar har en livslängd på 50-60 år och får efter några år egen själ, fastslår Anders Hilmersson.

Mest läst