Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

BMW stämmer Saab Parts

I kölvattnet av Saab Automobiles konkurs, stämmer nu BMW det överlevande reservdelsbolaget Saab Parts på 2,6 miljoner euro.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

BMW stämningsansökan mot Saab Parts, är en intressant påminnelse om hur Saab Automobile-koncernen sköttes under 2010-2011.

I september 2010 tecknade BMW ett avtal med Saab om utveckling och leverans av motorer till nästa generation Saab 9-3. Produktionen var tänkt att starta 2012.

Saab Automobile fick sina leveranser, men betalade inte ett öre enligt avtalet, trots återkommande påstötningar under 2011.

När Saab Automobile gick i konkurs hade skulden växt till 2,6 miljoner.

- Det är räkningar som inte är betalda, helt enkelt. Det handlar om det avtalet som ingicks mellan Saab Automobile, Saab Parts och BMW om utvecklingsarbete och leveranser av reservdelar, säger BMW:s juridiska företrädare i Sverige, Susanna Norelid.

Enligt BMW var Saab Parts och Saab Automobile enligt avtalet ansvariga för olika delar av avtalet. Men eftersom Saab Automobile nu gått i konkurs, är Saab Parts solidariskt ansvarig för hela avtalet, enligt BMW.

- Båda parterna har ingått avtalet och eftersom Saab Automobile gått i konkurs vänder man sig till den andra parten, säger Norelid.

Saab Parts omfattades aldrig av konkursen, men pantsattes för att få EIB-lån, som staten, Riksgälden, gick i borgen för. Nu äger i praktiken Riksgälden företaget och tänker ta över det så fort Saab Automobiles konkurs är avslutad.

BMW påpekar i stämningsansökan att de har samma fordran på 2,6 miljoner i Saabs konkursbo, en fordran som Saab Parts får ta över när de betalt till BMW.

Vid edgångssammanträdet, där Saab-konkursen avhandlades, i juni hade BMW sin representant på plats i Vänersborg för att bevaka sina intressen.

Då uppgav Norelid för GP att de saknade 54 motorer i bouppteckningen, vilka lånats ut till Saab Automobile för utveckling.

Men enligt Norelid visade det sig senare inte vara något problem och den historien har inget med nuvarande stämningen att göra.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.