Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Blomqvist uppvisar okunskap

Att inte bygga onödiga projekt är inte ”handlingsförlamning”, det är istället ett bra exempel på ekonomiskt ansvarstagande med skattemedel, skriver Theo Papaioannou och Tom Heyman i en replik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Leif Blomqvist argumenterar väl för en ökad arbetsmarknadsregion och goda förbindelser. Fler tåg skall minska biltrafiken. Ambitionen är lovvärd men hur har resultatet kunnat bli så fel? Vilka Herrljungabor skall ta tåget till Haga? Och vad förutsätts de göra där? Hur skall boråsare ta sig med tåg till arbetsplatser i Sisjön?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Merparten av de planerade projekten i Västsverige är vägar och biltrafiken kommer rimligen att fortsätta öka. Någon ny bana till Borås finns inte ens i långtidsplaneringen så motorvägen lär förbli huvudförbindelsen till Borås under överskådlig tid.

Som Leif Blomqvist påpekar så har projekten studerats under lång tid. Men Västlänken har också konstaterats vara ett gediget olönsamt projekt med en negativ avkastning på en faktor 1,5 och den har därför aldrig funnits med i Banverkets planering.

Drar ingen lärdom

Leif Blomqvist skriver att han var väldigt nervös när Götatunneln skulle byggas men att projektet gick bättre än han hade befarat. Kostnaden för Götatunneln beräknades först till 1,8 miljarder, men slutade på 3,4 miljarder det vill säga två gånger så mycket. Leif Blomqvist uppvisar stor okunskap och drar ingen som helst lärdom av erfarenheterna om han anser att detta var ett lyckat projekt med skattebetalarnas pengar.

Sverige är ett geografiskt stort land med en ganska liten befolkning. Det ställer stora krav på politiker att kunna prioritera bland utgifterna och ibland också inse att allt inte skall byggas. Västlänken är feltänkt från början, den löser inga trafikbehov. Att inte bygga onödiga projekt är inte ”handlingsförlamning”, det är istället ett bra exempel på ekonomiskt ansvarstagande med skattemedel.

Högre regional skatt

Man gör nu stort nummer av ”förhandlingen” med staten som möjliggjort detta stora ”paket”. Men sanningen är en annan. De statliga medel som utlovas är samma som fanns i långtidsplanen redan förra hösten. Det ”nya” är att regionerna tilldelas ett ekonomiskt ansvar som inte tidigare fanns. Men regionerna har inga egna pengar, ökade utgifter måste tas ut som högre regional skatt!

Dessutom har regeringen med trängselskatten konstruerat en ny skattebas. Den nya skatten slår godtyckligt mot alla som råkar bo och arbeta på ”fel” ställe och kan innebära en skattehöjning som motsvarar flera kronor i kommunal utdebitering. Som regionråd borde Leif Blomqvist hitta finansieringslösningar som är rättvisa inom hela regionen.

Vi fortsätter att ställa frågan hur Västlänken kan genomföras när den är samhällsekonomiskt olönsam. Visa fler alternativ!

Theo Papaioannou

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman

vice partiledare, Vägvalet