Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Bingolotto satsar nytt

    Höstens Bingolotto ställer högre krav på hjärncellerna. Nu med både bokstavsbingo och tv-kryss.
    Fyra veckor kvar till Bingolottos säsongspremiär. Programmet som sett ungefär likadant ut i femton år vässar nu sitt vinnande koncept. Ett bokstavsbingo, kopplat till ett tv-kryss, ska skänka publiken intellektuell stimulans. Det blir även fler miljonfält på Superchanshjulet. Och nya inslaget Föreningschansen, som peppar föreningslivet till att sälja ännu fler lotter.
    - Man måste ha in nytt blod ibland, annars dör man som program. Samtidigt vill vi inte förändra för mycket. Vi har en känslig publik och de vill veta vad de får. Men för oss känns årets nyheter nästan som en revolution, säger programledaren Rickard Olsson, som för tillfället kramar det sista ur semestern i Bretagne.
    Tittarsiffrorna har klättrat sedan Rickard tog över rodret. Större, internationella artister och mer varierade spelmoment är två av förklaringarna. I våras gav dessutom Morrissey bingon en plötslig kreddstämpel. Till hösten får Bingolotto konkurrens av SVT:s helgsatsning Bingo Royal, men Rickard verkar inte ligga sömnlös.
    - Det är väl kul att SVT fattat att bingo är fränt. Fast jag har fullt upp med mitt. Jag vill bara vara så ärlig som det går i denna smått sjuka situation. För mig har Bingolotto en allvarlig botten. Vi delar ut nio, tio miljoner varje vecka och hela överskottet går direkt in i ungdomsidrotten. Det är ren realpolitik, säger Rickard.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.