Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Biltullarna är bara en ny skatt

    Det enda som alliansregeringen lovar är en ny skatt för göteborgarna och att en framtida regering och riksdag kanske genomför något av de utlovade projekten i det Västsvenska infrastrukturpaketet, skriver Tom Heyman, Vägvalet, i en replik.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    De "tänkta" biltullarna är orättvisa och motståndet går över alla partigränser skriver Göran Lindblad (M) på GP Debatt. I vilken värld lever han? Det är inga tullar utan en skatt och de är inte bara tänkta utan också beslutade i Sveriges riksdag den 26 maj i år. Inga motioner skrevs med anledning av propositionen, inga reservationer fanns i utskottets betänkande och Göran Lindblad deltog inte i debatten, var fanns han då?

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Lindblad kräver att man talar klartext och kallar det tull/skatt. Men det är ingen tull eller vägavgift. Redan när det första förslaget kom 2006 konstaterade allianspartierna att förslaget bara var ett sätt att bredda skattebasen, något som man var helt emot. Väl i regeringsställning genomför man samma förslag som innebär att merparten av jobbskatteavdraget försvinner för de som drabbas!

    "Tullen" är ett sätt att finansiera nödvändiga väginvesteringar skriver Göran Lindblad. Det finns inget sådant samband. Trängselskatten är en skatt tillsammans med alla andra skatter – om än med oerhört kostsam administration. Den hanteras av finansdepartementet och skatteutskottet, inte av Transportstyrelsen och trafikutskottet. Statliga myndigheter kan i vissa fall få ta ut avgifter för den egna verksamheten, men det gäller inte här. Att påstå att trängselskatten skall användas till väginvesteringar är lika ologiskt som att påstå att momsen på potatis betalar jordbruksstödet!

    Debatten har ofta kretsat kring det gigantiska västsvenska investeringspaketet om hela 61 miljarder kronor. Men det har visat sig bara vara tomma ord. De utlovade statliga 61 miljarderna fanns med redan tidigare i Vägverkets långtidsplanering och bara ett projekt – Marieholmstunneln – utlovades under den kommande mandatperioden. Den är nu förpassad till framtiden. Det enda som alliansregeringen lovar är en ny skatt för göteborgarna och att en framtida regering och riksdag, efter något annat val någon gång i en avlägsen framtid, kanske genomför något av de utlovade projekten.

    Tom Heyman

    Vägvalet

    tidigare riksdagsledamot (M)