Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

"Billigt" avtal gav chocknota

Telefonkostnaden skulle sjunka, lovade säljaren. I stället fick Anna räkningar på nästan 9 000 kronor och blev bunden i 36 månader.

Anna är 74 år och bor i en kranskommun till Göteborg. Strax före jul blev hon uppringd av en säljare från bolaget Swedfone.

- Han sa att jag hade en hög telefonkostnad och att han kunde sänka den med flera hundra kronor i månaden. Han var väldigt bra på att övertala, minns hon.

Anna kände sig överrumplad. Hon hade inte riktig koll på sina gamla abonnemang och enligt henne frågade inte säljaren efter dem.

- Han sa : "Du behöver inte ha några bekymmer, vi säger upp avtalen". Tidigare har jag betalat 400-500 kronor i månaden, detta skulle kosta 254 kronor – jag uppfattade att det var allt som allt.

Anna tyckte att det lät förmånligt och samtalet slutade med att hon sa ja.

- På slutet nämnde han att avtalet var bundet i 36 månader. Han sa att det var så billigt att jag fick godta det.

Några veckor senare började räkningarna komma. Det visade sig att Anna hade en lång bindningstid kvar hos sin gamla operatör, så det blev dyrt att skifta bolag. Dessutom tillkom nya kostnader hos Swedfone. Sammanlagt fick hon fakturor på 8 765 kronor, till största delen brytavgifter och andra engångskostnader.

- Det är hela månadens pension som ryker. Det är en chock. Jag har inte kunnat sova, säger Anna.

Hon inser att hon borde haft bättre koll på sina tidigare avtal.

- Jag skäms över att jag var så korkad. Jag har inte vågat berätta för mina barn och vänner, det känns så pinsamt. Hur kunde jag gå på en sådan blåsning?

Samtidigt är hon häpen över att ett telefonsamtal på några minuter kan få sådana följder.

- Jag trodde inte att man kunde råka så illa ut. Jag känner mig verkligen som en lurad tant.

Sa säljaren något om ångerrätt?

- Inte ett ord.

Hur vill du beskriva Swedfones agerande?

- Deras sätt att ringa och övertala folk utan att tala om kostnaderna, det är under all kritik. Det är ett riktigt rövarbolag.

När vi går igenom Annas räkningar visar det sig att hon har två stycken företagsabonnemang, ett för den fasta telefonen och ett för mobilen. Det är därför bindningstiden är hela tre år – enligt lag får teleavtal för privatpersoner vara bundna i max två år.

Men hur kan Anna, som är pensionär och enbart ringer privatsamtal, klassas som företagare? Swedfone har inte lämnat någon förklaring. En tänkbar faktor är att hon tidigare ägt en jordbruksfastighet.

- Jag sålde den efter att min make gick bort för några år sedan, berättar hon.

Flera mindre nogräknade telebolag siktar in sig på äldre personer som äger skog eller jordbruk eller har haft enskild firma. Bolagen anser att de kan gå runt ångerrätten och annat konsumentskydd genom att skriva företagsavtal med dessa kunder. Konsumentverket har flera gånger slagit ner på denna typ av försäljning.

Mattias Grafström, chef för rådgivningsbyrån Telekområdgivarna, är väl bekant med metoden.

- Det är ett himla ofog. Det tycks utstuderat och det står klart att man åtminstone i vissa fall bryter både mot lagar och etiska regler. Man sätter kunderna, som ofta är gamla människor, i en svår situation. Det här är verkligen något som vi behöver få bort från marknaden, säger han.

Grafström tror dock att Anna har en chans att slippa ifrån Swedfone.

- Om kunden inte får korrekt information om ångerrätten, då fortsätter ångerfristen att löpa upp till ett år. Om jag vore hon skulle jag bestrida räkningarna och begära återflytt. Hon skulle sannolikt få rätt i Allmänna reklamationsnämnden utifrån vad jag känner till, säger han.

Efter att GP börjat granska ärendet hörde företaget av sig till Anna. De erbjöd en kompensation på 5 000 kronor samt förkortad bindningstid, 24 månader.

- Jag gick med på det för jag orkar inte fortsätta bråka. Han sa att de kunde stämma mig annars, sådant är jag livrädd för, berättar hon.

Till sist: Hur billiga är de avtal Anna fick med Swedfone, efter att engångskostnaderna är betalda? Inte särskilt, visar det sig. De 254 kronor säljaren nämnde är fasta avgifter. Pris för samtal och sms tillkommer, vilket gör att Annas månadskostnad hamnar på åtminstone samma nivå som tidigare. Särskilt mobilavtalet är dyrt jämfört med andra operatörer (se faktaruta).

Fotnot: Anna är ett fingerat namn.

Fakta: Dyrt avtal

Det mobilavtal Anna blev påförd heter Swedfone Flex. Det kostar 179 kronor per månad i fast avgift. Alla samtal och sms kostar extra – det enda som ingår är 0,5 Gb datatrafik.

Vid måttlig användning (60 samtal på i snitt 5 minuter, 60 sms) blir månadskostnaden minst 406 kronor.

Hos lågprisbolagen Hallon och Vimla kostar samma tjänster 99 respektive 100 kronor och då ingår 1 Gb datatrafik.

Olagliga villkor

Swedfone har tre månaders uppsägningstid när bindningstiden är över. Bolaget begär skriftlig uppsägning. Dessa villkor strider mot lagen.

Sedan 1 maj i fjol får uppsägningstiden för teleavtal vara max en månad.

Kunden har rätt att säga upp muntligt. Marknadsdomstolen har slagit fast att krav på skriftlig uppsägning är ett oskäligt avtalsvillkor.

Mest läst