Bilens nya kläder får form

ANNONS
|

- Som designer blir man som en skanner. När man har ett projekt på gång bär man alltid det med sig och kollar efter idéer eller material man kan använda sig av, säger Maria Uggla med omisskännlig Värmlandsdialekt.

En mössa som någon flanör har på sig, ett bestick, en bild i en tidning, överallt finns material som väntar på att upptäckas och som kanske kan transformeras till bilingredienser.

Senare låter hon den där avskanningen komma i dager när hon riktar sina ögon mot fotografen Lisa Thanner och upptäcker ett schyst halsband som hon bara måste kommentera. Vad det intrycket kan ge upphov till återstår att se; nu jobbar Maria Uggla med en kommande modell och som det brukar vara i bilbranschen är det mycket hysch-hysch så hon kan inte säga något om den.

ANNONS

Uppdrag med frihet att testa

Däremot är processen bakom hennes arbete med Volvos konceptbil YCC inte längre några hemligheter. Maria Uggla var en av tre designers under en projektledning på sex personer. Även om arbetet präglades av mer grupparbete än vanligt hade alla tydliga roller och Maria Uggla har ansvarat för färg- och materialval både invändigt och utvändigt.

Trots att konceptbilen aldrig kommer att säljas på marknaden tycker hon att det är den roligaste typen av uppdrag. Beslutsvägarna är kortare och resultatet står klart redan efter ett år, mot tre-fyra när det gäller en bil som ska tas i produktion. Det handlar om att testa idéer och då är det högre i tak. Till exempel är det rätt tveksamt om bakblinkern skulle passera som orange i sin närmast citrongula nyans, som utan någon avskiljare tonar över i bromsljusets röda färg.

- Det får man väl säga är ett exempel på konstnärlig frihet, säger Maria Uggla och ler.

För en stund dröjer hon sig kvar strax intill idébilen, men är i nästa stund i en annan del av rummet på Röhsska museet. Sedan arbetet med YCC började har det varit högsta växeln mest hela tiden. Och Maria Uggla utstrålar det motsägelsefulla att verka stressad, samtidigt som hon är lugn och tar sig tid att förklara. Med idogt ringande mobil och handsfree i örat och möten som väntar.

ANNONS

Utbytbarhet - ett ledord

Ett av hennes ledord under YCC-arbetet har varit utbytbarhet, ett annat vardagsrumskänsla, ett tredje skandinavisk utstrålning. Stolarnas klädsel kan enkelt bytas ut och Maria Uggla har tagit fram en hel garderob med olika stuk för olika smaker, till exempel vävt läder, ljus nubuck, linne eller rutigt i filtmaterial.

- På samma sätt som man kanske vill byta gardiner eller lägga nya kuddar i soffan där hemma så ska man också kunna byta inredning i bilen där man ju också tillbringar mycket tid, säger Maria Uggla.

Hon loggar in på sin dator och visar hur hon kan byta färg på en bil både ut- och invändigt, vrida och vända på modellen och testa olika ljusförhållanden. Bilköpare är mer benägna att acceptera mycket färg på utsidan än insidan, menar Maria Uggla som har valt en interiör i ljusa toner med trä och borstad metall. Den är dels skapad med det skandinaviska i åtanke, vilket är en värdefull image för Volvo, dels för att kunna samsas med alla de olika klädslarnas färger och uttryck.

- Men textilier är egentligen inte min grej, säger hon.

Hennes väg in i designvärlden började på Högskolan för design och konsthantverk, HDK, där hon läste industridesign. Någon specifik tanke hade hon inte mer än att formge. Innan hon hade sitt nuvarande jobb ritade hon kylskåp på Electrolux. Hon har också designat kaffemuggar för Höganäs keramik och tillsammans med sin man gjort tv-kannan Vera. Det kanske kan tyckas vara rätt långt ifrån hennes nuvarande sysselsättning där hon inte ensam ligger bakom en produkt.

ANNONS

- När man jobbar som designer är det väldigt lätt att intressera sig för allt, papperskorgar till exempel. När jag jobbade på Electrolux var kylskåp det mest roliga jag kunde tänka mig. Nu är det bilar, säger Maria Uggla.

Fakta

Aktuell:

Bor:

Ålder:

Favoritfärg: "

ANNONS