Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Viktig arena. På Truckstop Alaska har bland annat det världskända Göteborgsbandet Graveyard gjort en av sina tidigaste spelningar, skriver debattörerna.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Bevara Truckstop Alaska

    Efter polisinsatserna mot den fria musik- och kulturföreningen Truckstop Alaska är det osäkert vad som kommer att hända med klubben. Ett hot mot Trucken kommer dock att vara ett hot mot alla liknande verksamheter. Bevara Trucken, skriver drygt 50 representanter för det nationella och lokala kulturlivet.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    För 15 år sedan var det ett gäng unga tjejer i Majorna som varken hade råd eller kände sig välkomna att gå på de spelningar de var intresserade av. Då bildades den ideella musik- och kulturföreningen Truckstop Alaska som i dag har närmare 25 000 medlemmar från alla delar av Göteborg och alla sociala skikt. Här spelar Swans, Pentagram och High on Fire när de kommer till Sverige. Här gjorde världskända Göteborgsbanden GOAT och Graveyard några av sina tidigaste spelningar.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Sedan drygt tio år huserar Trucken på Lindholmen, numera vägg i vägg med stadsdelen Karlastaden. Under en spelning den 20 april gjorde polisen en oannonserad razzia utan att uppge orsak, samtidigt skedde kontroller från andra myndigheter.

    Det som händer just nu kan vara avgörande. Ett hot mot Trucken är ett hot mot alla liknande verksamheter.

    Trucken har aldrig behövt kontakta polisen eller fått klagomål från grannar. Man har inte heller behövt anställa vakter. Besökarna har ändå tryggt kunnat samlas kring det de älskar mest: musiken.

    Ett gott exempel

    Truckstop Alaska har varit ett gott exempel på hur en fri kulturförening kan locka publik och artister från hela världen till Göteborg. Föreningen har lyfts fram som kulturverksamhet och besöksmål, såväl på Landvetter som i New York Times guide till Göteborgs kulturliv och i Göteborgs stad visionsdokument.

    För ett år sedan protesterade kulturutövare när de replokaler som tidigare var grannar med Truckstop Alaska revs. Nu sker det igen, det fria kulturlivet körs över utan att kulturnämnden och dess förvaltning sköter sitt uppdrag. Nämnden agerar inte i enlighet med stadens hållbarhetsvisioner.

    Avgörande läge

    Föreningen är icke vinstdrivande, och med sina 25 000 medlemmar och långa historia är Truckstop Alaska det exempel Göteborgs stad efterfrågar när det är tal om social hållbarhet. Det vill säga allas lika rätt till staden oavsett inkomst och bakgrund. Som staden själva skriver: arbeta mot segregering, för delaktighet och inflytande.

    Det som händer just nu kan vara avgörande. Ett hot mot Trucken är ett hot mot alla liknande verksamheter. Bevara Trucken – och bevara det rika, fria och inkluderande kulturliv som vi vill ska finnas såväl i Göteborg som på alla andra platser.

    Göran Dahlberg, redaktör, Glänta

    Christian Pallin, producent, Koloni

    Björn Sandmark, vd, Göteborgs Stadsteater

    Elena Wolay, Jazz Är Farligt

    Ann Ighe, redaktör, Ord&Bild

    Kim Abelsson, Pustervik, Woody West

    Aleksander Motturi, konstnärlig ledare, Clandestino Institut

    Gunnar Bergdahl, kulturjournalist

    Cecilia Suhaid Gustafsson, konstnärlig ledare, Atalante

    Mathias Krusell, Jenny Högström och Josefine Wikström, Kultur åt Alla

    Sarah Kim, producent Fylkingen

    Fredrik Svensk, chefredaktör tidskriften Paletten, konstteoretiker vid Akademin Valand och kritiker

    Katarina Despotovic, fotograf

    Elof Hellström, lärare vid Kungl. Konsthögskolan och aktiv i Cyklopen

    Olof Persson, konstnärlig ledare Olof Persson Projects och 3:e våningen

    Astrid von Rosen, docent i konstvetenskap, Göteborgs universitet

    Fia Adler Sandblad, konstnär

    Fredrik Olsson, ordförande Helsingborgs kulturförening

    Ulrika Pettersson, Mission och Väckelse Jkpg, Styrelsen Kulturhuset Jkpg

    Therese Ytter, projektledare Textival

    Sandra Dermark, arrangör Klubb High Time

    Emma Jonsson & Tess Åsten, Klubb 8

    Martin Hultqvist, bokare/producent, Pustervik

    Jonas ”Jonk” Jaglund, bokningsansvarig på Musikens Hus samt klubbarrangör på Pustervik

    Ramon Calvo, Arrangör och bokare på Filler, Göteborg

    Zacharias Tienhaara, fotograf, falafelpunk

    Johannes Samuelsson, konstnär och adjunkt Umeå Arkitekthögskola

    Christoffer Persson, Skjulet/ Farsot Skivbutik

    Glenn Johansson, Skjulet/ Farsot Skivbutik

    David Svanström, Farsot Skivbutik

    Gustav Olsson, ordförande, Tekla Entertainment System

    Jacob Hector, styrelseledamot Tyrolens Vänner Blädinge

    Ulf Eriksson, Inkonst i Malmö

    Jan Svensson, vd Börft Records

    Gun Lund, konstnärlig ledare E=mc2 Danskonst och 3:e Våningen

    Lars Persson, konstnärlig ledare E=mc2 Danskonst

    Olav Fumarola Unsgaard, redaktör. Göteborg

    Mathias Holmberg, kulturstrateg

    Johan Forsman, Skogen, Konstnärlig ledare

    Nils Olsson, utbildningssamordnare, Göteborgs universitet

    Marko Gillingsmark, Levande Begravd

    Marita Isaksson, ordförande, Svensk Live – Unga arrangörsnätverket

    Johan Zetterquist, konstnär Göteborg

    Majsa Allelin, ledamot Clandestino institut

    Karin Öst, Kompani 415

    Carl Oscar Sjögren, Ställbergs gruva/The non existent center

    Eric Sjögren, Ställbergs gruva/The non existent Center

    Gustav Sundin, direktör, Jawbreaker Records

    Carlo Emme, Plan B förening & Kollektivet records

    Viktor Höber, Plan B förening & Kollektivet records