Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Margareta Arlebrink, lärare i svenska, engelska och SO och Tore Lindell, matematik- och NO-lärare på Nya Påvelundsskolan, är båda väldigt kritiska till att lärare ska utvärderas av elever.

Betyg från elever upprör lärare

Jättebra! säger eleverna. Kränkande och risk för betygsinflation, tycker lärare. Beslutet att elever i Göteborg ska få utvärdera lärare rör upp känslor i skolvärlden.

– Det här är egentligen inget nytt, men vi tycker det är en god idé som vi vill fortsätta att utveckla och inget som lärarna behöver vara rädda för, säger Ann Lundgren (S), kommunalråd med ansvar för skola.

Som GP berättade i går ska elever från årskurs sju få vara med och utvärdera sina lärare. Ännu finns inget färdigt system för hur det ska gå till. Men Ann Lundgren poängterar att det handlar om utvärdering och inte betygsättning – och om att ge eleverna större inflytande.

– Eleverna är viktiga. Nu får de bättre möjlighet att vara med och tycka om undervisningen, säger Ann Lundgren.

”Väldigt bra”

Hon har en majoritet av eleverna på sin sida. När GP förra året i den årliga ungdomsenkäten till niorna ställde frågan om de ville sätta betyg på sina lärare svarade sju av tio ja. Och bland de nior på Nya Påvelundsskolan som GP träffade i går välkomnas beslutet.

– Väldigt bra. Det är eleverna som vet något om lärare och kan utvärdera dem, säger Daniel Folkemark.

Klasskamraterna Sandra Hultmark, Julia Franklin, Caroline Sprangers och Julia Lundahl håller med.

De tycker alla att betyg är bra och skulle själva gärna få det tidigare. Framför allt för att kunna veta hur de ligger till och vad de kan förbättra. På samma sätt tycker de att lärarna ska se på det.

– Det här är en jättebra chans för lärarna att få veta vad de ska bli bättre på. Nu kanske de inte vet det, säger Sandra Hultmark.

En risk som eleverna ser är att många inte ska våga säga vad de egentligen tycker om svaren inte är anonyma. En annan svårighet är att sätta rättvist omdöme på lärare som man kanske inte gillar eller har satt ett betyg som man tycker är för lågt.

– Det kan vara svårt att skilja på hur personen är och hur personen lär ut, säger Julia Franklin.

Samma risk ser några av lärarna på Nya Påvelundsskolan.

– Det här är ett bra tillfälle att klämma dit en lärare om man som elev får dåligt betyg, säger Tore Lindell.

Han är allvarligt bekymrad för att det ska leda till att värdet av elevernas betyg urholkas.

– En lärare som ställer krav blir inte populär och riskerar att få dåligt i en utvärdering. Då är risken att läraren sätter högre betyg på eleven för att själv få högre betyg, säger Tore Lindell.

Beslutet är kränkande

Kollegan Margareta Arlebrink anser att beslutet är kränkande.

– Man har pratat om att höja statusen för läraryrket, det här går åt precis fel håll. Vi har lång utbildning och ett myndighetsuppdrag. Nu ska barn bedöma vårt arbete. Barn sätter väl inte betyg på läkaren efter ett läkarbesök. Eller läsaren på journalisten. Barnet eller läsaren har ju inte hela bilden av hur uppdraget ser ut, säger hon.

Liksom Lärarnas riksförbunds ordförande Metta Fjelkner, är de båda lärarna oroliga för att omdömena ska kopplas till lönerna. De får medhåll av eleverna.

– Lärarna ska inte få sämre lön för att de får lågt betyg, det är vi för unga för att avgöra, säger Sandra Hultmark.

Ann Lundgren (S), kan dock inte helt utesluta att utvärderingarna kommer att spela en roll när lönen sätts.

– Det är individuell lönesättning och man måste prestera för att få mer. Chefen sätter lönen på ett brett underlag och där ingår naturligtvis hur duktig man är i lärarrollen. Då är utvärderingen en del i det, säger hon.

Bild - 2
Julia Lundahl, Caroline Sprangers, Daniel Folkemark, Julia Franklin och Sandra Hultmark går i nian på Nya Påvelundsskolan. De är nöjda med sina lärare och skulle ge dem höga betyg, men några borde bli bättre på genomgångar, andra på att hålla sig till den röda tråden under en lektion, tycker de.

Systemet där elever utvärderar lärare finns redan på de kommunala gymnasieskolorna i Göteborg och på flera friskolor.

I Malmö, Sollentuna och Örebro finns systemet eller beslut om att införa det.

Från kommunens sida har man sneglat på den modell som finns i Malmö. Den bygger på att eleverna graderar påståenden om undervisningen från 1–5.

Utvärderingarna kommer att vara en offentlig handling som alla kan ta del av.

Mest läst