Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Näringsminister Maud Olofsson och statssekreterare Jöran Hägglund på presskonferensen.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Beskedet som vänder allt

    Spyker Cars enträgna försök att få köpa Saab Automobile ledde till slut ända fram. Och regeringen var snabb med att fatta beslut om lånegarantier. Men Saab har en tuff backe att gasa sig uppför.

    Beslut om avveckling, likvidatorer och på fredag skulle produktionslinan på fabriken i Trollhättan stanna. Saab var nere för räkning, men på tisdagskvällen kom beskedet som vände allt. GM och Spyker Cars har skrivit ett bindande avtal.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Saab hamnar under Spykers vingar i ett nytt bolag kallat Saab Spyker Automobiles. Priset för Saab är 400 miljoner dollar, motsvarande 2,9 miljarder kronor. Det mesta, cirka 2,4 miljarder, är preferensaktier till GM, det vill säga egentligen ett slags lån som ger GM rätt till utdelning. Spykers kontantinsats, som ska betalas i två omgångar, är 74 miljoner dollar, cirka 537 miljoner kronor.

    GM:s skepsis mot de ryska ägarintressena, som affären uppgetts ha stupat på förut, löste Spykers vd Victor Muller genom att ett av hans egna bolag köper ut Vladimir Antonov.

    På en presskonferens i Stockholm där Victor Muller och Saabs vd Jan Åke Jonsson symboliskt stod sida vid sida öste Muller lovord över Saab.

    Inga uppsägningar

    Jan Åke Jonsson, som åter tar befälet efter att ha sidsteppats när likvidatorerna trädde in, konstaterade att det varit en extremt turbulent tid.

    – Styrkan hos märket har visats under den här tiden. Jag är glad att vi nu har tryggat framtiden för Saab och signerat ett kontrakt med en ny ägare och jag tackar alla som stöttat Saab.

    – Nu måste vi nystarta affärerna, släppa ut 9–5 och hitta de rätta produkterna, sade han.

    Jobben för de cirka 3 500 Saabanställda hänger på om Saab lyckas vända den raserade försäljningen, men enligt Jan Åke Jonsson planeras inga uppsägningar. Victor Muller fyllde i:

    – Om vi tittar på företagsplanen är det mycket troligare att vi kommer att anställa än att avskeda folk.

    Paul Åkerlund, ordförande i Saabfabrikens IF Metall-klubb, var oerhört lättad när han mötte pressen.

    – Det känns väldigt skönt just nu, roligt att det gick vägen. Det har varit en minst sagt krokig väg hit och en bökig resa, säger han till TT.

    Men han vet också att vägen tillbaka blir tuff.

    – Man ska ju inte inbilla sig att det blir en dans på rosor, men nu har Saab en stabil ägare. Vi kommer nog att bli farliga för våra konkurrenter, säger han.

    Lånet avgörande

    En avgörande del i affären är att Spyker räknar med ett lån på 400 miljoner euro, cirka 4 miljarder kronor, från Europeiska investeringsbanken. Regeringen fattade under tisdagen beslut om att gå i borgen för lånet.

    – Det ska leda till att Saab kan ta fram fordon som är grönare och miljövänligare, sade näringsminister Maud Olofsson.

    Hon anser inte att det finns någon risk för att skattebetalarnas pengar slösas bort.

    – Vi har försäkrat oss om att det finns säkerheter, sade näringsministern.

    Innan några pengar kan betalas ut ska EIB fatta beslut om att bevilja lånet med Spyker som Saabägare och EU-kommissionen måste godkänna. Indikationer som regeringen har fått tyder på att det kan vara klart om två till tre veckor.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.